5 redenen waarom een elektrische auto beter is dan een benzinebak
Elektrische auto’s zijn de toekomst. EV nemen namelijk in een rap tempo het wegdek over. Dat is ook niet gek, want er zijn veel redenen die een elektrisch voertuig heel aantrekkelijk maken.
Uit recent onderzoek van Cox Automotive blijkt dat meer dan een derde van de kopers een elektrische auto overweegt. We bevinden ons dus in de begindagen van een verschuiving die radicaler is dan de meesten van ons ooit hebben gezien. Met de jaren wordt de kans steeds groter dat we toch echt afscheid gaan nemen van benzineauto’s.
Dit is waarom een elektrische auto beter is dan een benzineauto
En dat is volkomen begrijpelijk. Een elektrische auto zit vol met geweldige voordelen. Ben je benieuwd welke precies? Wij hebben er vijf voor je op een rij gezet.
1. Elektrische auto’s kosten relatief weinig
Elektrische auto’s zijn bijna altijd stukken duurder bij de aankoop dan een benzineauto. Maar zodra je er een op de oprit parkeert, beginnen de voordelen tevoorschijn te komen. Terwijl de gasprijzen deze zomer stegen, bleven de elektriciteitsprijzen redelijk stabiel. Maar EV-besparingen zijn niet beperkt tot de kosten van tanken. EV’s hebben bijvoorbeeld minder bewegende delen dan benzineauto’s. Er zijn geen bougies of distributieriemen om te vervangen. Er is geen transmissievloeistof om af te voeren. Je kunt zelfs de olieverversingen overslaan. Eerlijk is eerlijk: om de voordelen van een elektrische auto zijn gericht op de lange termijn. Aan het begin moet je dus een hoge prijs betalen, maar naarmate de tijd verstrijkt levert het toch een voordeel op.
2. EV’s zijn leuk om te rijden
Als je nog nooit in een elektrische auto hebt gezeten, dan weet je niet wat je mist. Vooral als je een snelheidsduivel bent. EV’s zijn namelijk schrikbarend snel! Je hebt natuurlijk altijd tegenstanders die het principe elektrische auto niet aanstaat. Ze vinden het meestal niet goed voelen om in een EV te rijden en zijn tegen de mechanische stuurinrichtingen. Maar we zullen je een geheimpje vertellen: zelfs de meeste benzine-aangedreven auto’s van vandaag gebruiken elektrische stuurbekrachtiging. Zelfs de huidige Porsche 911, het icoon van het stuurgevoel, maakt gebruik van dezelfde soort elektrische stuurbekrachtiging als een EV.
3. Opladen kan gewoon thuis
We horen je al denken: hoe zit het met laadstations? Moet je niet wachten met elektrisch rijden totdat openbare laders net zo gewoon zijn als benzinestations? Het antwoord is simpel: je hebt thuis een privé-laadstation. Gaan we met z’n allen over op elektrisch rijden, dan wordt thuis tanken waarschijnlijk de norm. Na twintig minuten laden, kunnen veel elektrische auto’s al honderd kilometer afleggen. Tussentijds laden is dus helemaal niet zo noodzakelijk al je misschien denkt. Maar bij langere roadtrips – van honderden kilometers – is dit wel een probleem. Gelukkig heeft Nederland tegenwoordig steeds meer openbare laadplekken.
4. Je gaat het uiteindelijk toch doen
Het klinkt misschien gek, maar benzinevoertuigen zijn al op weg naar de uitgang. Veel toonaangevende autofabrikanten zeggen dat ze over tien jaar niet eens meer benzine aangedreven auto’s zullen verkopen. Sommigen hebben zelfs beloofd om de productie volledig te stoppen, vaak tegen 2030. Andere hebben gezegd dat ze binnen een paar decennia ze nog in kleine aantallen zullen aanbieden. Maar vrijwel geen enkele autofabrikant zegt dat benzineauto’s dominant blijven. Er is dus een hele grote kans dat je later toch moet overstappen naar een elektrische auto.
5. Het klimaat
Bijna een derde van Pakistan staat onder water terwijl we dit schrijven. Tientallen miljoenen mensen zijn ontheemd. Delen van de wereld zijn uitgedroogd, met rivieren die drooglopen en hevige bosbranden die zich elke zomer verspreiden. Hittegolven in China hebben hydro-elektrische dammen uitgeschakeld en miljoenen burgers zonder stroom achtergelaten. De Environmental Protection Administration zegt dat transport de grootste bron van vervuiling is. Zelfs energiecentrales richten niet zoveel schade aan als wij met onze benzineauto’s. Dus waarom zou je niet de wereld een handje helpen en overstappen op een EV?