Vliegt een elektrische auto sneller in de fik dan een benzinebak?
De verkoop van elektrische auto’s loopt om verschillende redenen niet helemaal lekker. De vraag lijkt af te nemen. Veel mensen twijfelen of een EV wel een goede keuze is. Eén van de struikelblokken is het brandgevaar van EV’s.
Het gaat hier eigenlijk over twee dingen. Ten eerste beweren sommige critici dat elektrische auto’s vaker in brand vliegen. Ook denken ze dat als een EV in de fik vliegt, het gevaarlijker is dan bij benzineauto’s. Beide beweringen zouden kunnen kloppen, maar wat zeggen experts?
Vliegen elektrische auto’s écht sneller in brand dan benzinebakken?
Er rijden miljoenen elektrische auto’s op de weg. Dus er is genoeg data om te verzamelen en te bestuderen. Experts hebben gegevens bekeken en ontdekt dat elektrische auto’s veel veiliger zijn wat betreft brandgevaar.
“Alle gegevens tonen aan dat EV’s veel, veel minder kans hebben om in brand te vliegen dan hun benzine-equivalent”, zegt Colin Walker, hoofd transport bij de denktank Energy and Climate Intelligence Unit. “De vele, vele branden die voorkomen bij benzine- of dieselauto’s worden gewoon niet gemeld.”
Branden kunnen op verschillende manieren ontstaan. Bij elektrische auto’s kunnen er problemen zijn met de batterijen, waardoor ze oververhit raken en er gas vrijkomt. Bij benzineauto’s kan er brand ontstaan door elektrische problemen of als de motor te warm wordt.
In Noorwegen, dat ‘s werelds hoogste aandeel in de verkoop van elektrische auto’s heeft, zijn er tussen de vier en vijf keer meer branden in benzine- en dieselauto’s dan bij elektrische auto’s. Sterker nog: uit een onderzoek van EV FireSafe blijkt dat de kans op een brand in een EV slechts 0,0012 procent is. Tegenover 0,1 procent voor auto’s met een verbrandingsmotor.
Een EV-brand heeft zeker risico’s, maar…
Dan het tweede punt. Veel mensen zijn bang dat branden van een elektrische auto veel gevaarlijker zijn en sneller leiden tot explosies dan bij benzine-voertuigen. Volgens Paul Christensen, een professor aan de Universiteit van Newcastle, zijn er zeker risico’s.
Denk aan explosies en steekvlammen, die ontstaan als gassen uitbarsten. Maar dat geldt ook voor andere soorten brandstoffen. Een brand bij een elektrische auto is dus niet per definitie gevaarlijker dan bij een benzinebak.
Christensen maakt zich vooral zorgen over elektrische scooters en fietsen die lithium-ionbatterijen bevatten. Deze voertuigen worden soms gemaakt door onervaren fabrikanten of mensen die zelf onderdelen van het internet halen. Hij adviseert om deze scooters en fietsen nooit binnen te gebruiken of op eigen houtje te repareren.
Waarom je volgens fabrikanten je elektrische fiets niet moet repareren