Waarom brandweerlieden zich zorgen maken om de elektrische auto
Volgens experts moeten elektrische autoâs betere veiligheidsstandaarden krijgen. Dat geldt niet alleen voor de bestuurder, maar ook hulpdiensten.
Amerikaanse brandweerlieden maken zich zorgen om de elektrische autoâs. Dat heeft niet zozeer te maken met de kans dat ze in de fik vliegen. Die mogelijkheid is ongeveer net zo groot als bij brandstofwagens. Toch zorgen de batterijen voor grote problemen.
De elektrische auto: âhet zijn net toverkaarsenâ
Een brandweer-chef stelt dat elektrische wagens soms net toverkaarsen zijn. Enige tijd geleden vloog er in de VS een Tesla in brand. De brandweer deed er maar liefst vijf uur over om de auto te blussen. Toen de brand geblust was, werd de auto gestald voor de sloop. Daar vloog hij opnieuw in brand. Na het blussen was het later weer raak. Door de kettingreactie van de cellen in de batterijen kan het tot wel 24 uur duren voordat deze zijn afgekoeld.
Door dit fenomeen eisen toezichthouders dat er betere regulering moet komen. Hiermee zouden brandweermensen beter in staat moeten zijn dit soort branden te blussen. Een elektrische auto rijdt op lithium-batterijen die extreem heet worden. Daarnaast lopen hulpverleners een risico om een flinke schok te krijgen.
Waterverspilling door de elektrische auto
Een ander gevolg is dat de brandweer ontzettend veel water moet gebruiken zoals het bovenstaande voorbeeld. Ze blusten de elektrische auto urenlang en verbruikten daarbij bijna 106.000 liter water. Dat was evenveel als ze normaal gesproken in een maand nodig hebben.
In Nederland experimenteert de brandweer met een zogenoemde dompelbak. Nadat de brand in een elektrische auto de eerste keer geblust is, wordt het wrak in een bak met water gedompeld. Hier blijft deze dan 24 uur in staan zodat men zeker is dat er niet opnieuw brand uitbreekt.
Dat de schrik voor dit soort incidenten er flink in zit, bewijst wel het feit dat steeds meer Verenigingen van Eigenaren het parkeren van een elektrische auto in parkeergarages onder woningen verbieden. âWe kunnen ons goed voorstellen dat hier uit voorzorg gehandeld wordt en zo veiligheidsrisicoâs letterlijk buiten gehouden wordenâ, stelde Nils Rosmuller van het Instituut Fysieke Veiligheid in een interview met NOS.
Mocht je alsnog een elektrische auto willen kopen, dan zijn dit vijf dingen waar je op moet letten.