Kan je geëlektrocuteerd worden in een elektrische auto of op een elektrische fiets?
Elektrische auto’s en elektrische fietsen zie je overal, maar zijn ze wel veilig? Een ongelukje in het water kan misschien wel fataal zijn.
Het is geen geheim dat water en elektriciteit niet goed samengaan. Als een elektrisch apparaat in het water valt, kun je zelfs worden geëlektrocuteerd. Een elektrische auto of elektrische fiets lijkt dan toch een stuk minder veilig.
Bij een ongeluk in het water is de kans om geëlektrocuteerd te worden immers groter dan bij een auto op benzine. Wij zochten voor je uit hoe gevaarlijk het nou echt is.
Dit gebeurt er als een elektrische auto in het water rijdt
Je kunt opgelucht ademhalen, want het is hoogst onwaarschijnlijk dat je wordt geëlektrocuteerd als je een Tesla per ongeluk in een vijver parkeert. Dat zeggen experts van de Northeastern University in Boston. De elektrische onderdelen van een EV zijn altijd goed afgesloten en beschermd, zodat ze niet zomaar worden blootgesteld aan water.
Als een elektrische auto in het water belandt, raakt het water eerst de oplaadpoort, die zo gemaakt is dat hij zichzelf afsluit als er kortsluiting is. Dat geldt ook voor een kapotte kabel. Er zijn dus op elk punt veiligheidsrichtlijnen ingebouwd in een EV.
Dat is bij elke elektrische auto die je in Nederland kunt kopen het geval. EV’s moeten namelijk binnen de Europese Unie voldoen aan strenge regels voor de bescherming van de batterij. Hier hoort ook bescherming bij voor een ongeluk in het water. Je kunt dus echt niet zomaar geëlektrocuteerd worden.
Ook op het droge is de kans heel klein dat je geëlektrocuteerd kunt worden door een elektrische auto. Bijvoorbeeld bij harde neerslag.
Hoe zit het met een elektrische fiets?
Bij een elektrische fiets is dit een ander verhaal. Dat voertuig maakt gebruik van dezelfde batterijen als een elektrische auto, maar zijn volgens de experts niet zo goed beschermd. De kans dat het fout gaat is bij een e-bike dan ook een stukje groter.
Toch hoef je ook bij een elektrische fiets niet meteen in paniek te raken. De kans dat het echt goed mis gaat, blijft heel klein. Hoewel de e-bike niet optimaal beschermd is, heeft de EV wel een beschermlaag die de batterij beschermt tegen waterschade.
Naast waterschade, zijn de elektrische fiets en auto ook vatbaar voor extreme hitte. Als een e-bike in een ongeluk terechtkomt, of door iets scherps wordt doorboord, kan de batterij beschadigd raken. Dat kan ervoor zorgen dat de elektroden elkaar raken en een brand veroorzaken omdat alle elektriciteit tegelijk vrijkomt. De batterij kan zo heet worden dat zelfs in brand vliegt of explodeert.
Wetenschappers zijn druk bezig met een oplossing voor dit probleem. En ze lijken op de goede weg te zijn. Ze hebben een speciale accu ontworpen die een stuk veiliger is. We vertellen je er alles over in onderstaand artikel:
Nieuwe batterij moet in brand vliegende elektrische fiets voorkomen