Waarom elektrische auto’s en fietsen in brand kunnen vliegen

Elektrische auto's Sam Dille 31 aug 2024
Leestijd: 4 minuten

Rijd je een elektrische auto of fiets, dan is er een (kleine) kans dat je voertuig in brand vliegt. Maar waar komt dit precies vandaan?

Als je het nieuws over elektrische auto’s en fietsen volgt, heb je vast veel horrorverhalen gehoord over batterijbranden. En dat is niet gek, want de branden zijn ook erg heftig. Brandweerlieden krijgen soms zelfs speciale trainingen om dit soort branden te blussen na auto-ongelukken.

Betekent dit dat je je zorgen moet maken dat je elektrische auto of fiets in brand kan vliegen? Eigenlijk niet. Het is zelfs waarschijnlijker dat een auto op benzine in brand vliegt dan een elektrische auto. Toch kan het handig zijn om te weten waar zo’n brand precies vandaan komt. Dat gaan we je even haarfijn uitleggen.

Hoe elektrische auto’s en fietsen in brand vliegen

Stel je een elektrische auto of fiets (EV) voor als een speelgoedauto met een heleboel kleine cellen erin. Als de auto crasht en de batterij kapot gaat, kan er brand ontstaan door iets dat ‘thermal runaway’ heet. Dit betekent dat als er in één van die kleine celletjes iets misgaat, er een brandje begint dat snel overslaat naar de andere cellen. Uiteindelijk kan de hele batterij in brand vliegen.

Er zijn twee manieren waarop zulke branden kunnen ontstaan. De eerste manier is door ongelukken, bijvoorbeeld door een botsing of verkeerd opladen. Dit soort branden zijn makkelijker te begrijpen, omdat bij een ongeluk er altijd brand kan ontstaan. Of het nu een elektrische auto is of niet.

lithium accu
Tegenwoordig zit lithium in bijna elke batterij. (Afbeelding: Unsplash)

Maar branden door een fout tijdens de productie van de batterij liggen wat ingewikkelder. Want ze lijken zomaar uit het niets te gebeuren. Dit gebeurde bijvoorbeeld een paar jaar geleden bij de Samsung Galaxy Note 7 die werd teruggeroepen vanwege brandgevaar.

Zo’n probleem ontstaat als er iets mis is gegaan bij het maken van de batterij. Er kan dan een kortsluiting ontstaan, waardoor de batterij heet wordt. Door die hitte verdampt de vloeibare elektrolyt in de batterij en ontstaat er gas. Als het te heet wordt, kan dat gas ontbranden en ontploffen.

Wat te doen tijdens een brand?

Het is natuurlijk flink schrikken als je elektrische auto of elektrische fiets ineens vlam vat op de weg. Maar probeer rustig te blijven. Zorg er meteen voor dat je veilig stopt en probeer de EV van de weg af te krijgen. Zet de motor uit en zorg ervoor dat alle inzittenden zo snel mogelijk uitstappen.

Blijf minstens op 100 meter afstand van de elektrische auto of fiets en bel 112. Probeer niet zelf de brand te blussen. Dit soort branden zijn namelijk anders dan normale autobranden, omdat ze door chemische reacties ontstaan. Met een beetje water los je het dus echt niet op. Het blussen van een brand in een elektrische auto kost de brandweer vaak veel meer water dan bij een gewone auto. Soms laten ze zelf de batterij gecontroleerd uitbranden in plaats van het vuur te proberen te blussen.

Waarom elektrische auto's en fietsen in brand kunnen vliegen
Tijd om te blussen (Afbeelding: Unsplash)

Een brand in een EV-batterij kan ook weer oplaaien, zelfs nadat het vuur al geblust is. Het kan zelfs dagen later weer vlam vatten. Brandweerlieden en andere hulpdiensten moeten daarom voorzichtig zijn, omdat er in de batterij nog steeds energie kan zitten die voor gevaar kan zorgen,

Ook al is het misschien verleidelijk om terug te gaan naar de elektrische auto of fiets om je portemonnee of andere spullen te pakken als het vuur minder wordt, doe dit niet. Wacht liever op de brandweer die de situatie kan beoordelen en als de beste weet wanneer het veilig is. Blijf ver genoeg weg om te voorkomen dat je schadelijke dampen inademt die bij de brand vrijkomen.

Zoeken naar een oplossing

Het is fijn dat je nu weet wat je moet doen bij een brandende elektrische auto of fiets, maar het is net zo belangrijk dat we dit probleem voorgoed oplossen.

Naast dat defecte batterijen snel worden teruggeroepen en vervangen, kijken onderzoekers ook naar een nieuw type batterij dat ‘solid-state’ heet. Ze denken dat dit soort batterijen elektrische auto’s en fietsen nog veiliger kan maken. Het verschil is dat deze batterijen geen vloeibare stof meer hebben, wat vaak de oorzaak is van brandgevaar. Solid-state batterijen blijven stabieler, zelfs als ze heet worden.

Deze batterijen worden al gebruikt in kleine apparaten, maar het maken van grotere versies voor auto’s is nog lastig. Fabrikanten van elektrische auto’s werken er hard aan om dit probleem op te lossen.

Volkswagen laat je binnenkort gamen in je elektrische auto

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen