Nieuw tekort zorgt dat we de elektrische auto in Europa wel kunnen vergeten

Elektrische auto's Sam Dille 6 apr 2023
Leestijd: 2 minuten

De elektrische auto wordt steeds populairder. Het is alleen nog maar de vraag of fabrikanten de groeiende interesse wel kunnen bijhouden. De productie van elektrische voertuigen in Europa wordt tegengehouden door een tekort aan lithium, de belangrijkste grondstof voor het ontwikkelen van accu’s.

Om de EU-plannen, die de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035 verbieden, te behalen, wordt de vraag naar lithium tegen 2030 vervijfvoudigd tot 550.000 ton per jaar. Dit is meer dan het dubbele van de 200.000 ton die geproduceerd wordt. Als we zo doorgaan is er dus lang niet genoeg lithium om nieuwe elektrische auto’s te produceren.

Waarom we in de toekomst waarschijnlijk een tekort aan elektrische auto’s krijgen

Het probleem is onder de aandacht gebracht door ‘s werelds grootste lithiumproducent Albemarle. Het bedrijf heeft de plannen om lithium in Europa te winnen, gestaakt. Er was namelijk geen plek met genoeg potentie.

“De middelen die we in Europa kennen, zijn niet van hoge kwaliteit en relatief schaars”, vertelde Scott Tozier, chief financial officer van Albemarle, aan Financial Times.

Momenteel produceert Europa dus geen lithiumchemicaliën voor elektrische auto’s. Bijna 44 procent van de wereldvoorraad komt uit China. Het voorspelde lithiumtekort samen met de hoge prijzen, van 62.000 dollar per ton, zorgen ervoor dat het plan van de EU op losse schroeven staat.

Lithium uit Duitsland en Frankrijk

Francis Wedin is CEO van Vulcan Energy Resources, een van de weinige bedrijven die lithium probeert te winnen in Europa. In een interview met Financial Times zei hij dat de Europese markt de vraag naar elektrische auto’s niet aan kan, zonder een eigen lithiumbron. “China zal voorrang geven aan haar eigen auto-industrie. Zonder een eigen toegang tot lithium kunnen Europese landen deze concurrentie niet aan”, vertelde Wedin.

Rij groen zonder je bankrekening te breken: de 5 beste betaalbare elektrische auto's
🏎 (Afbeelding: Grant Porter)

Vulcan haalt op dit moment lithium uit onder andere Duitsland en Frankrijk. Het bedrijf hoopt vanaf 2025 jaarlijks 24.000 ton te produceren, wat genoeg zou moeten zijn om ongeveer 1,2 miljoen batterijen voor kleine elektrische auto’s per jaar te leveren.

Critical Raw Materials Act

De EU is zich bewust van de problemen en heeft daarom de Critical Raw Materials Act het leven ingeroepen. Met als doel om de meer batterijmetalen, zoals lithium, kobalt en nikkel in EU-landen in te kopen.

Het kan bij sommige mijnbouwbedrijven alleen jaren duren voordat ze hun milieuvergunning krijgen. En dat kan de boel enorm vertragen. Op korte termijn is Europa dus sterk afhankelijk van grondstoffen uit andere werelddelen.

Overheid geeft geld voor je elektrische auto, maar hoe zit dat precies?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen