Waarom je vanaf 2035 wel een elektrische auto moét kopen
De elektrische auto wint steeds meer terrein over de hele wereld. Steeds meer mensen schaffen er namelijk eentje aan. En over een paar jaar moet je zelfs in een EV rijden.
De Europese Unie heeft vorige maand een nieuw plan aangekondigd die verkoop van benzine- en dieselauto’s flink moet inperken. Deze stap is slechts een klein deel van de huidige klimaatwetgeving van het blok, genaamd het ‘Fit for 55-pakket’. Dat is bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen in het komende decennium met 55 procent te verminderen. De elektrische auto krijgt daarom een hele belangrijke rol in onze maatschappij.
Waarom je in 2030 in een elektrische auto moet rijden
De eerste stap in de nieuwe deal is om de uitstoot van nieuwe auto’s tegen 2030 met 55 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 2021. En daarbij moeten bestelwagens hun uitstoot met 50 procent verminderen. Dit is hoger dan de bestaande doelstelling die de EU in 2018 heeft vastgesteld om de uitstoot tegen 2030 te verminderen.
Daarnaast wil de EU bedrijven verplichten om de uitstoot van hun auto’s tegen 2035 met 100 procent te verminderen. Dat betekent dat gas- en dieselmotoren theoretisch worden verboden. Dit zou het onmogelijk maken om nieuwe benzineauto’s te verkopen in alle 27 EU-landen. De elektrische auto is dan de enige optie die je nog zou hebben.
Niet iedereen is tevreden
Toen het voorstel in juli 2021 voor het eerst werd gepresenteerd, ontstond er meteen een hoop weerstand. De Europese vereniging van auto-industrie (ACEA) vindt bijvoorbeeld dat het verbieden van één type technologie geen goede oplossing kan zijn. Elektrische auto’s zijn immers duur en lang niet voor iedereen een optie. Sommige stemmen uit de industrie hebben echter hun steun uitgesproken voor de deal. “Deze extreem verreikende beslissing is zonder precedent”, zegt Oliver Zipse, de CEO van BMW, tegen CNBC. “De Europese Unie is de eerste wereldregio die binnenkort volledig elektrische wordt. De Europese auto-industrie is ongetwijfeld opgewassen tegen de uitdagingen om deze elektrische auto’s en bestelwagens te leveren.”
Elektrische auto is de toekomst, maar waarom is ‘ie toch zo duur?
Een waterdicht plan is het alleen nog niet. Sommige details moeten nog worden uitgewerkt. Bijvoorbeeld de kwestie of toestellen die op koolstofneutrale brandstoffen rijden na 2035 nog verkocht mogen worden. De elektrische auto is dus misschien niet de enige optie die je in 2035 nog hebt. In 2026 moet de Commissie ook de vooruitgang van het plan grondig beoordelen.