Het vriest, maar wat doet dat precies met je elektrische auto?
Het is vaak een kopzorg voor eigenaren van een elektrische auto: kan het kwaad als het begint te vriezen? Wat gebeurt er eigenlijk met de motor bij extreme kou? WANT-redacteur Dennis Mons pluist het even uit.
Geen paniek! De temperatuur is verre van laag genoeg om de motor van je elektrische auto te slopen. Toch kan ik me voorstellen dat mensen enigszins bezorgd zijn. Wat gebeurt er eigenlijk met de motor en batterij als het extreem koud is?
Je elektrische auto versus Antarctica
Er zijn een aantal problemen die mensen met een elektrische auto kunnen ondervinden als het hevig koud is. We hebben het dan wel over kou die je alleen in poolgebieden vindt, dus hier valt het wel mee.
Toch kan kou wel degelijk een negatieve impact hebben op je elektrische auto. Een van de meest verrassende problemen is bijvoorbeeld het oververhit raken van je motor en systemen. Buitenlucht en ijs helpen zeker bij het koelen, maar functioneren ook als isolatiedeken. Het is daarom van groot belang dat je regelmatig de ventilatie checkt bij koud weer.
Magneetproblemen
De magneet in een elektrische auto is van essentieel belang. Deze is namelijk nodig om koppel te ontwikkelen dankzij magnetische krachten. Bij flinke kou kan de magneet zijn werking verliezen. Overigens is uit onderzoek gebleken dat dit pas plaatsvindt bij -60C, dus voorlopig is dit nog geen kopzorg.
Daarnaast kan de batterij kuren gaan krijgen. Naar schatting daalt de actieradius bij flinke kou tot zo’n 30 procent. Dat verlies aan kracht heeft te maken met het feit dat een batterij een positieve en negatieve aansluiting heeft. Wanneer deze worden verbonden ontstaat er een elektrochemische reactie die elektronen produceert.
Wanneer het flink vriest is die chemische reactie veel trager dan normaal. Zeker als de batterij een langere tijd niet wordt gebruikt heeft dat een enorme impact op het functioneren. Intrigerend is echter wel dat dit er ook voor zorgt dat een batterij minder snel leegloopt als deze niet gebruikt wordt.
Smeermiddel
Het is ook van belang om voldoende smeermiddel te gebruiken in zowel een elektrische- als benzine-auto. Bepaalde delen van de auto en dus ook motor worden namelijk beschermd met rubberen afsluitingen. Deze worden naar verloop van tijd zwak en broos door constante temperatuurverschillen, UV-licht en vocht. Hierdoor is er een groter risico dat deze scheuren.
Hou je elektrische auto op temperatuur
Bij navraag bij Bovag stelt woordvoerder Paul de Waal ook gerust: “Bij ons kloppen voornamelijk mensen aan die vragen hebben over zaken als garantie en we hebben niet het idee dat die bij elektrische auto’s aanzienlijk toenemen als het vriest.”
Zelf rijdt hij ook al jaren elektrisch en heeft hij tijdens koude periodes weinig problemen ondervonden. “Een paar jaar geleden hadden we echter wel écht extreme kou. Normaal gesproken kan ik mijn auto op afstand op laten warmen. Toen was het echter zo koud dat hij in een soort slaapstand kwam. Ik moest het opwarmsysteem dus handmatig starten.”
Volgens de Waal is het daarom van groot belang altijd de accu op te laden. “Als je de auto niet kunt opwarmen moet deze weer een tijd terug aan de lader. Het kan dus wel even duren voordat deze weer voldoende opgewarmd is. Het is dus verstandig de auto zoveel mogelijk aan de lader te leggen.”
Mocht je je toch nog een beetje druk maken over het koude weer en je elektrische auto, dan hebben we hier meer tips voor je.
Volgende elektrische auto Tesla mogelijk helft goedkoper dan Model 3