Hoe het volgooien van je elektrische auto bijna net zo snel wordt als tanken

Elektrische auto's Jeroen Kraak 26 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Elektrische auto’s zijn de toekomst, maar toch zijn lang niet alle problemen opgelost. Zo is de actieradius soms nog een probleem en schiet het laden nog niet echt op. Voor dat laatste probleem heeft een startup de oplossing gevonden.

In de toekomst rijden we allemaal in een elektrische auto. Het is beter voor het milieu en voordeliger voor je portemonnee. Hoewel de overstap naar elektrisch nu al zeer interessant is, zijn er nog een aantal problemen die aangepakt moeten worden.

Grootste probleem elektrische auto aangepakt

De actieradius is bij sommige elektrische auto’s nog een probleem. 300 kilometer op een volle lading is niet echt fantastisch te noemen. Gelukkig zijn er al modellen met een batterij die het veel langer uithoudt, dus dat probleem lijkt langzaam te verdwijnen.

Een ander obstakel is het laden van de batterij zelf. Dat kan behoorlijk lang duren. Hoewel er snelladers zijn, sta je nog een lange tijd met je elektrische auto vast aan de laadpaal.

Verschillende bedrijven proberen dat probleem op te lossen. Zo schreven we eerder al over een nieuwe batterij die in zes minuten volledig moet worden opgeladen. Dat klinkt natuurlijk veelbelovend, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Binnen vijf minuten een EV opladen

De Amerikaanse startup Ample heeft een heel andere oplossing om het laadprobleem aan te pakken. In plaats van de accu aan te passen, wil het die door robots laten vervangen.

Ample is op dit gebied niet helemaal nieuw, want het heeft al laadstations die de batterij van elektrische auto’s vervangen. De eerste generatie doet er tien minuten over, maar de tweede generatie is twee keer zo snel. Dat betekent dat je accu in vijf minuten vervangen is. Met het betalen bij het tankstation is dit bijna net zo snel als gewoon tanken met benzine.

Op dit moment heeft Ample twaalf laadstations van de eerste generatie in de regio van San Francisco en bedient vooral bezorgwagens van Uber. De nieuwe stations van de tweede generatie moeten op meerdere plekken komen. Zo wil de startup later dit jaar ook van deze stations in Japan en Spanje hebben.

Ook het idee an sich bestaat al veel langer. Tesla werkte tien jaar geleden aan het idee om batterijen in auto’s te vervangen, maar heeft dit uiteindelijk nooit doorgezet. In plaats daarvan kwam het met zijn Superchargers.

Is het kopen van een tweedehands elektrische auto een goed idee?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen