Rillingen over je elektrische auto: wat doet koud weer eigenlijk met je EV?
We horen vaak over problemen met batterijen die te heet worden, wat problemen kan veroorzaken. Neem bijvoorbeeld de lithiumbatterijen in elektrische fietsen, die kunnen exploderen als ze aan de oplader zitten. Nu blijkt dat juist ook de kou een negatief effect heeft op de batterijen in elektrische auto’s.
Zo blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift What Car?. Er werden een aantal voertuigen die momenteel op de markt zijn getest om te kijken in hoeverre de batterijen werden aangetast door de kou. Daaruit kwamen een aantal interessante resultaten naar voren.
Batterijen in elektrische auto’s hebben het ook koud
Steeds meer mensen hebben een elektrische auto, of overwegen er in ieder geval een aan te schaffen. Het is belangrijk om je te realiseren dat de batterij in koude periodes niet zoveel kilometers kan maken als normaal.
De elektrische auto die het meest lijkt te lijden onder het koude weer is de Ora Funky Cat. Deze auto zou na een volledige oplading ongeveer 310 kilometer moeten kunnen rijden. In plaats daarvan kon de auto maar 209 kilometer rijden, wat een daling van bijna 33 procent is, oftewel een derde van de totale capaciteit is weg.
Dit is het ‘ergste’ voorbeeld. In totaal zijn twaalf elektrische auto’s getest, waaronder ook de Techno- en Equilibre-varianten van de Renault Megane E-Tech. De eerste verloor net geen 30 procent van de batterijcapaciteit, terwijl de batterij van de Equilibre toch 32 procent minder ver kwam.
Het kan ook minder
Van die twaalf geteste elektrische auto’s waren de Nissan Ariya 87kWh Evolve en Tesla Model Y Long Range de voertuigen met de beste scores. De batterij van Nissan kwam tot 432 kilometer van de standaard 518, wat een vermindering van 16,4 procent is. De Tesla viel met 17,8 procent terug, van 532 naar 437 kilometer.
Deze afname van de kilometers van de batterijen in elektrische auto’s heeft voornamelijk te maken met de verwarming die aan staat tijdens koud weer. Tijdens de test stond deze op 19,5 graden. Verder werd er rekening gehouden met andere variabelen, zoals de positie op de weg en waar er precies werd gereden. Dat was in alle gevallen hetzelfde.
Je moet je elektrische auto dus vaker opladen als je veel rijdt, maar het onderzoek stelt alsnog dat je goedkoper uit bent op die manier dan wanneer je een auto hebt die op benzine of gas rijdt.
Elektrische auto over het circuit: dit zijn de 4 dikste raceauto’s