Hoe de elektrische auto tienduizenden levens kan redden
Het is inmiddels onvoorstelbaar dat we nog steeds met benzinebakken rijden. Niet alleen is een elektrische auto op de lange termijn goedkoper, het draagt ook bij aan het terugdringen van de klimaatcrisis. Sterker nog: volgens nieuwe berekeningen redt het duizenden levens.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat wanneer we massaal overstappen naar elektrische auto’s, het zo’n 89.000 levens kan redden. Of althans, in de VS. Maar in ons kikkerlandje kan het ook veel soelaas bieden.
Een elektrische auto is een levensredder
Dat een elektrische auto beter is voor het klimaat is een feit. Maar volgens de Amerikaanse Lung Association is de impact van zo’n auto nog veel groter.
Alleen al in de VS zou het jaarlijks zo’n 89.000 levens redden. Sterker nog, het zou ook één biljoen dollar besparen in buitensporige kosten voor het behandelen van ziektes die voortkomen uit de uitstoot van benzinewagens.
Het moge duidelijk zijn dat elektrische auto’s geen gassen produceren zoals stikstofoxiden die smog veroorzaken, zoals verbrandingsmotoren dat wel doen. Die veroorzaken ernstige problemen zoals astma, longkanker en hartklachten.
Het is bijna gemeengoed geworden. Wie wel eens in steden als Los Angeles of New York is geweest, kent het gevoel dat het bijna voelt alsof je onmiddellijk ziek wordt. En in ónze grote steden is het niet veel anders.
De VS en Europa gaan hand in hand
Aan de overkant van de vijver worden inmiddels harde maatregelen genomen om benzinebakken terug te dringen. Zeven staten, zoals Californië en Oregon, hebben doelen gesteld om tegen 2035 alle verkoop van personenauto’s “nul-emissie” te maken. Een elektrische auto (EV’s), waterstof-brandstofcelauto of plug-in hybride is dan de norm.
Het grootste probleem schuilt echter in het feit dat vrijwel letterlijk een heel land moet overstappen op schone energie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het probleem is dat veel elektriciteit nog altijd wordt opgewekt door het verbranden van fossiele brandstoffen.
“Als we er niet in slagen om ons elektriciteitsnet schoon te maken en nog steeds elektriciteit opwekken op basis van steenkool. Dan denk ik dat die schattingen niet langer accuraat zullen zijn”, stelt onderzoeker Sara Adar, een epidemioloog aan de Universiteit van Michigan, die onderzoek doet naar milieugezondheid.
Hoeveel levens redt een elektrische auto in Nederland?
Het is lastig in te schatten hoeveel levens er in Nederland gered worden dankzij nul-emissie. Het is niet per direct dié berekening die ons land drijft. Het klimaat staat voorop, maar overige ‘kosten’ worden zeker meegenomen. We plukken daar dus onze vruchten van.
De overheid stelt sowieso dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s uitstootvrij moeten zijn. Vanaf 2035 is het daarnaast niet meer mogelijk om in Europa nieuwe benzine- of dieselauto’s aan te schaffen. Vanaf dat moment zijn alleen nieuwe elektrische auto’s te koop. Deze maatregel is bedoeld om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken. En de aanschaf van een elektrische auto wordt daarnaast steeds aantrekkelijker.
Dus voor de mensen met problemen als hartklachten, astma of longproblemen: we kunnen hopelijk snel ademhalen.
5 meesterlijke tips om je elektrische auto tegen de hitte te beschermen