Is een elektrische auto makkelijker te stelen dan een benzinebak?
Een elektrische auto is een flinke investering en je wilt dan ook niet dat die zomaar gestolen wordt. Maar is jouw Tesla, Polestar of elektrische Volkswagen Golf makkelijker te stelen dan een benzineauto?
Elektrische auto’s nemen langzaam maar zeker de plek in van benzine- en dieselauto’s. Niet alleen omdat er steeds meer aanbod is, maar ook omdat we wel moeten overstappen. In 2030 wil de Europese Unie namelijk dat er alleen nog maar EV’s worden gebouwd.
Worden elektrische auto’s vaker gestolen dan benzineauto’s?
Gezien de vraag en de waarde van elektrische auto’s lijkt het voor de hand te liggen dat ook autodieven steeds vaker voor de elektrische variant kiezen in plaats van een benzine-exemplaar. Maar is dat ook zo, en is de elektrische auto makkelijker te stelen dan zijn ‘gewone’ broer?
Laten we eerst naar de cijfers kijken. In 2022 zijn in Nederland in totaal 5.973 personenauto’s gestolen, blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en Expertisecentrum Voertuigcriminaliteit. Dieven lijken vooral voor iets oudere auto’s te kiezen. Personenauto’s van drie tot en met vijf jaar oud zijn het populairst. De diefstal van auto’s tussen nul en drie jaar oud is juist met 8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
Wat opvalt is dat er in de top 10 van meest gestolen auto’s in Nederland geen enkele elektrische auto te vinden is. In de lijst zijn hooguit een paar modellen te vinden die hybride zijn, zoals de Auris. Er zijn in ons land helaas geen specifieke lijsten met elektrische auto’s.
In andere landen wordt er wel meer onderzoek gedaan naar diefstal, maar de cijfers zijn helaas vaak wat gedateerd. Een interessant rapport van de National Motor Vehicle Theft Reduction Council uit Australië laat zien dat er in 2019/2020 0,67 van de 1.000 elektrische auto’s gestolen wordt in dat land, ten opzichte van 3,2 van de 1.000 benzineauto’s. De kans dat een elektrische auto gestolen wordt, is dus kleiner.
Zijn elektrische auto’s makkelijker te stelen?
De grote vraag is waardoor dat precies komt. Ruiken dieven liever de geur van benzine, of is een elektrische auto daadwerkelijk moeilijker buit te maken?
Om maar met de deur in huis te vallen: het is moeilijker voor autodieven om een elektrische auto te stelen. Dat komt omdat alleen een auto openbreken niet voldoende is om een EV mee te nemen. Een dief heeft namelijk ook de nodige hackvaardigheden nodig.
Elektrische auto’s hebben flink wat beveiligingsmaatregelen aan boord. Zo moet een eigenaar van een EV autorisatieacties uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken koppelen met een telefoon, zoals toestemming geven om een auto weg te laten slepen.
Maar ook de auto zelf starten is een stuk lastiger. Veel elektrische auto’s hebben een sleutelloze ontsteking. In plaats daarvan is een pincode of wachtwoord nodig om binnen te dringen. Sommige EV’s hebben dan weer een speciale sleutelhanger of app waarmee je de auto pas kunt starten. Aan een slot kraken of een raampje eruit tikken hebben dieven dus helemaal niets, want dan start de auto niet.
Is een EV makkelijk te hacken?
Goed, misschien wil iemand je elektrische auto niet stelen, maar hem wel onbruikbaar maken door te hacken. Denk bijvoorbeeld aan gijzelingssoftware die je vaak al op computers ziet. Je moet dan betalen om weer toegang te krijgen. Maar ook hierover kunnen we kort zijn: de architectuur van de software ziet er misschien simpel uit, maar dat is het echt niet.
Elektrische auto’s hebben minder complexe onderdelen. Zo is er bijvoorbeeld geen brandstofpomp en zijn er minder bewegende onderdelen. Door een van die onderdelen uit te schakelen is een auto natuurlijk meteen onbruikbaar.
Doordat elektrische onderdelen mechanisch minder ingewikkeld zijn, kunnen makers de elektronische architectuur van de elektrische auto centraliseren. Daardoor wordt het beveiligen juist gemakkelijker.
Toch moet je wel blijven oppassen. Vaak zijn elektrische auto’s van startups minder beveiligd dan de grote merken, omdat ze simpelweg minder geld en ervaring hebben voor de beveiliging. Daarnaast hebben dieven ook allerlei slinkse manieren om een auto te hacken. Zo kan het zelfs via een elektrisch laadstation.
Desondanks is de kans op een hack van een elektrische auto zeer klein. Sterker nog, er is geen reden om te denken dat jouw EV kwetsbaarder is voor een cyberaanval dan een auto met een verbrandingsmotor. Ook in dat soort auto’s is genoeg software aanwezig.
Hoe bescherm je jouw elektrische auto tegen dieven?
Dat het moeilijker is, betekent echter niet dat het onmogelijk is. Als iemand die sleutelhanger bijvoorbeeld steelt, kan diegene er nog steeds mee wegrijden. Je doet er dan ook goed aan om je Tesla of Polestar goed te beschermen.
Eigenlijk zijn hiervoor dezelfde methodes effectief als het beschermen van een gewone auto. Denk bijvoorbeeld aan het parkeren in een garage of het gebruik van extra anti-diefstalgadgets die het stuur en de remmen blokkeren. Een luid alarm is natuurlijk ook een handig middel. Het zijn logische stappen, maar wel zaken die dieven flink kunnen frustreren.
Is het nog steeds te vroeg om een elektrische auto te kopen?