Deze elektrische auto van Mercedes kan 1300 kilometer rijden op een lading
Een van de kritiekpunten op elektrische auto’s is de vaak geringe actieradius. Mercedes laat zien dat het niet zo hoeft te zijn door een auto die 1.300 kilometer op een lading kan afleggen.
Hoewel er steeds meer elektrische auto’s zijn, zoals Lucid en Tesla, die een flink betere actieradius hebben, blijven veel mensen bij het idee hangen dat je met moeite van A naar B rijdt.
Mercedes laat zien dat je met een volle accu nog veel verder kunt rijden dan je denkt. De Vision EQXX heeft tijdens een test flink wat kilometers afgelegd, meldt het bedrijf in een persbericht.
De bijzondere elektrische auto van Mercedes
Veel autofabrikanten zijn op zoek naar meer efficiëntie en een hogere actieradius. Mercedes heeft hiervoor speciaal de Vision EQXX ontwikkeld. De elektrische auto moest het voor elkaar krijgen om op een 100 kWh-batterij 1.000 kilometer af te leggen, alles met 201 PK.
Om daarbij te helpen monteerde het bedrijf ook zonnecellen op het dak van de elektrische auto. De energie daarvan werd opgeslagen in een speciale batterij die speciaal is voor de ‘randzaken’, zoals de airconditioning, lichten en infotainmentsysteem. Handig, want dan gaat het niet ten koste van de actieradius.
Mercedes testte de elektrische auto een aantal keer eerder en legde twee maal meer dan 1.000 kilometer af op een volle lading. Indrukwekkend, maar nu bewijst de Duitse autobouwer dat het nog beter kan.
De eerste twee tests waren in Europa, maar nu zocht Mercedes moeilijkere omstandigheden op: een rit van Saoedi-Arabië naar Dubai. De woestijn werd dus opgezocht.
De enorme actieradius
In totaal legde de elektrische auto van Mercedes 1.010 kilometer af. Dat lijkt niet zo bijzonder door de twee eerdere tests, maar dat ligt echter wat anders. Toen de rit afgelopen was, stond er nog een range van 309 kilometer op de teller. In totaal zou er dus meer dan 1.300 kilometer afgelegd kunnen worden.
Toch moeten we wel eerlijk zijn, de elektrische auto is niet gebruikt zoals jij of ik het zouden doen. Er is ontzettend voorzichtig mee gereden door Mercedes. De 1.010 kilometers zijn afgelegd in 14 uur en 42 minuten. Dat is dus omgerekend een snelheid van 68,71 kilometer per uur.
Daarnaast heeft Mercedes ook rekening gehouden met allerlei factoren, zoals de snelheid van de wind en waar deze vandaan kwam. Wanneer er gestopt werd, werd de auto bovendien zo geparkeerd dat de zonnecellen optimaal zon kregen. Dit leverde bijvoorbeeld 24 kilometer extra op.
Desondanks is het toch een mooi resultaat dat de elektrische auto dus 7.4 kWh per 100 kilometer gebruikte. Dat komt overeen met 0,9 liter per 100 kilometer bij een benzineauto. Flink efficiënt, dus.
Transformers in het echt: deze elektrische auto verandert in een drone