Waarom elektrische auto’s minder vaak in brand vliegen dan gewone auto’s
De media staan vol met verhalen over elektrische auto’s die in brand vliegen. Maar onderzoek ondersteunt die bewering helemaal niet.
Elektrische auto’s zijn al jarenlang op de weg, maar de technologie blijft voor veel mensen spannend. Velen hebben last van range anxiety, terwijl anderen bezorgd zijn over brandgevaar bij EV’s. Maar vliegen ze wel echt zo snel in brand?
Hoewel je vaak nieuwsberichten ziet over elektrische auto’s die in brand vliegen, gebeurt dit veel minder vaak dan gedacht. Sterker nog: benzineauto’s vatten veel sneller vlam.
Waarom elektrische auto’s minder snel in brand vliegen dan benzineauto’s
Een rapport van verzekeringsmaatschappij AutoinsuranceEX laat zien dat elektrische auto’s 61 keer minder vaak in brand vliegen per 100.000 voertuigen dan benzineauto’s. Hybride voertuigen hebben de meeste brandincidenten, gevolgd door benzine- en dan elektrische voertuigen.
De reden waarom benzinebakken vaker vlam vatten is vrij simpel. Benzineauto’s zijn gevuld met en draaien op een enorm brandbare vloeistof. Het heet ook niet voor niets een ‘verbrandingsmotor’. Het probleem ontstaat als de interne verbranding extern wordt.
De meeste elektrische auto’s gebruiken lithium-ionbatterijen voor hun stroomvoorziening. Een lithium-ionbatterij bestaat uit twee elektroden, een separator en een kathode. Tijdens het opladen en ontladen beweegt lithium heen en weer tussen de elektroden.
Als een batterij doorboord of beschadigd raakt, kan de opgewekte warmte aangrenzende cellen beschadigen, een kettingreactie veroorzaken en in de fik vliegen. Dit komt alleen een stuk minder vaak voor dan bij een benzineauto.
EV-eigenaren voelen zich veilig
Ook EV-bestuurders vinden hun voertuig eigenlijk best veilig. In augustus 2023 voerde CleanTechnica een enquête uit onder 1097 eigenaren van een elektrische auto. De resultaten lieten zien dat westerse EV-rijders zelfverzekerd, zelfstandig en veerkrachtig zijn.
Ze maakten zich weinig zorgen over batterijbranden en geloofden zelfs dat EV’s veiliger zijn dan benzineauto’s. Aan de andere kant waren hun vrienden en collega’s, die dezelfde enquête hebben ingevuld, zonder EV’s minder overtuigd van de veiligheid van EV’s.
Voor wie zich zorgen maakt over de veiligheid van elektrische auto’s, is het goed om te weten dat EV’s om de twee jaar worden gecontroleerd op technische geschiktheid. Er wordt ook gekeken naar de staat van de batterij. Hierdoor worden de meeste onveilige situaties snel ontdekt.
Bovendien zijn de batterijpaketten van elektrische auto’s goed afgeschermd en ze voldoen aan strenge testnormen binnen de EU voor onder andere extreme temperaturen, kortsluiting, vochtigheid, brand, botsingen en waterdichtheid. Ze kunnen dus echt wel tegen een stootje.