Elektrische auto niet goed voor het milieu? Dat is klinklare onzin!

Elektrische auto's Mark Hofman 21 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Hoe je hem oplaadt of hoe hij geproduceerd is maakt niet uit: de elektrische auto is en blijft een betere optie voor het milieu.Dat is de uitkomst van een nieuw onderzoek dat de International Council on Clean Transportation vandaag naar buiten brengt. De grootste mythe rondom de auto is bij deze ontkracht.

 

Volgens veel mensen, en dan voornamelijk mensen die dol zijn op auto’s die rijden op benzine, is een elektrische auto helemaal niet zo goed voor het milieu. Eerder werd er al aangegeven dat het bouwen en het opladen van een dergelijke auto bijna net zo schadelijk kan zijn als het rijden van een benzine auto. Iets dat, volgens dit onderzoek, dus niet klopt.

Elektrische auto wel degelijk goed voor het milieu

Vanaf 2035 moeten benzineauto’s, eigenlijk overal ter wereld, verleden tijd zijn. Of het nu gaat om de regering in Californië of de Europese Commissie: ze zijn het er allemaal over eens. Toch krijgt deze beslissing veel tegengas van mensen die een elektrische auto simpelweg niets vinden. Er valt zeker wat te zeggen voor de manier waarop de markt op dit moment in elkaar zit, maar de komende jaren worden er grote veranderingen en verbeteringen verwacht. Prettig, want de elektrische auto is wel degelijk een betere optie voor het milieu.

Elektrische auto pas echt een succes als dit probleem wordt aangepakt

De onafhankelijke organisatie ICCT maakt bekend dat een elektrische auto, gedurende zijn hele levensduur, beter is voor het milieu. Niet alleen wanneer de auto op de weg rijdt, maar dus ook in de stappen daarvoor. Zo wijst het onderzoek uit dat de voertuigen in Europa tussen de 66% en 69% minder belastend zijn dan benzine auto’s. Dus niet alleen wanneer de auto’s rijden, maar ook wanneer de benodigde materialen opgegraven worden en ze in elkaar worden gezet.

Al verschilt de grootte van het voordeel wel per land. In Amerika scheelt de elektrische auto tussen de 60% en 68%. China maakt veel gebruik van steenkool en daar scheelt het tussen de 37% en 45%. In India ligt het verschil het laagst en schelen elektrische auto’s 19% to 34%.

Het is belangrijk om te weten dat het onderzoek van de ICCT gericht is op elektrische sedan’s en dat deze zo’n 18 jaar meegaan.

Tesla Model 3 review laden
Tesla aan de oplader (Bron: Afbeelding: WANT/Dominick Vietor)

Na één jaar al groot verschil

Toch valt er wel iets te zeggen over de productie van de elektrische auto. Dit proces belast het milieu door een hogere koolstofintensiteit dan bij de productie van reguliere auto’s. Al is het verschil dus wel dusdanig klein dat je als bestuurder van zo’n elektrisch model al binnen een jaar veel minder uitstoot. Een verschil dat de komende jaren alleen maar groter wordt als er nog meer zuinigere opties het daglicht zien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het recyclen van batterijen.

Elektrische auto: de grote voordelen en nadelen op een rijtje

Als we kijken naar de grootste bronnen van milieuvervuiling, dan zijn de uitlaatgassen daar één van de grootste van. Komt daar geen verandering in, dan lopen we de komende jaren toch echt tegen een groot probleem aan. De elektrische auto is echt de volgende stap en de eerste wetten en plannen worden er al voor klaargestoomd. Of je er nu trek in hebt of niet: binnen nu en 15 jaar is de elektrische auto de normaalste zaak van de wereld geworden.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen