Zo veel geld kost het om een elektrische auto op te laden
Met een adviesprijs van 2,089 per liter is benzine nog steeds vrij prijzig. Hoe zit het precies met de kosten als je rijdt in een elektrische auto? Wij vertellen het je.
Het is heel simpel om op het internet de huidige benzineprijs te Googelen, toch is dat bij een elektrische auto een stuk lastiger. Hoeveel kost een volle accu en hoeveel betaal je per kilometer?
Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden, want er zijn verschillende tarieven. Toch proberen we de gemiddeldes voor je op een rij te zetten, zodat je kunt zien of een elektrische auto een betere keuze voor je is.
Je elektrische auto thuis opladen
De goedkoopste manier om je elektrische auto op te laden, is om dit thuis te doen. Het is moeilijk te zeggen hoeveel dat precies kost. Dat ligt aan het energiecontract dat je hebt afgesloten.
Het goedkoopst is het natuurlijk als je zonnepanelen op je dak hebt liggen en een thuisbatterij hebt, maar ook als je een dynamisch energiecontract hebt kan het extra voordelig zijn. Laad dan vooral op wanneer de prijs extra laag is. Hiervoor moet je wel goed de app van de energieleverancier in de gaten houden.
Om toch een voorbeeld te kunnen geven hoe duur het is om een elektrische auto op te laden thuis, gaan we uit van de gemiddelde energieprijs in januari. Dit is 0,30 euro per kilowattuur (kWh).
Thuis opladen
Hoewel het verbruik per elektrische auto kan verschillen, kiezen we voor Peugeot e-208, aangezien dit een van de populairste elektrische auto’s is in ons land. Daarbij gaan we uit van de goedkoopste versie: de GT met de 51kWh 156 motor. Deze heeft volgens Peugeot zelf een bereik van 400 kilometer. Deze heeft een vanafprijs van 40.720 euro. Deze heeft een netto accu capaciteit van 48,1 kWh.
Dat betekent dat je voor deze volle lading van de Peugeot e-208 14,43 euro kwijt bent. Eén kilowattuur legt zo’n 8,31 kilometer af. Dat betekent dat je per kilometer ongeveer 0,036 euro per kilometer betaalt.
Het gebruiken van een openbare laadpaal
De kosten bij een openbare laadpaal liggen hoger dan wanneer je thuis je elektrische auto oplaadt. Hierbij verschillen de tarieven bij aanbieders. Meestal liggen die prijzen tussen de 0,40 euro en 0,65 euro per kWh.
We pakken weer dezelfde Peugeot en gaan uit van een prijs die ergens middenin ligt: 0,50 euro per kWh. Voor een volle accu ben je dan 24,05 euro kwijt. Per kilometer komt dit uit op ongeveer 0,06 euro per kilometer. Flink prijziger dan thuis laden, maar nog steeds flink goedkoper dan een benzineauto.
Je elektrische auto aan de snellader hangen
De duurste optie om je elektrische auto op te laden is om een snellader te gebruiken. Het grote voordeel is echter wel dat het minder lang duurt voordat de accu van je EV weer helemaal vol zit. De grootste aanbieder qua snelladen is FastNed en daar is de prijs op het moment van schrijven 0,69 cent per kWh. We pakken dan ook die prijs.
Bij de Peugeot betaal je dan 33,19 euro. Per kilometer kom je dan uit op ongeveer 0,083 euro per kilometer. Als het dus even kan, is het beter om de snellader te mijden.
Hoe zit dat dan bij Tesla?
Je Tesla kan je natuurlijk ook op de bovenstaande plekken opladen. Echter zullen Tesla-gebruikers in plaats van Fastned eerder kiezen voor de Supercharger. Het grote voordeel is dat de prijs daar lager ligt. Zo betalen Tesla bezitters normaal gesproken 0,25 euro per kWh. Dat is dus goedkoper dan een normale laadpaal
Nieuwe elektrische auto van Sony werkt bijna zoals de PlayStation 5