Elektrische auto-fabrikant Polestar heeft nu ook een… brommer?
Stel, je bent een prestigieus automerk als Polestar; een van de koningen van de elektrische auto. En stél je bent een vooraanstaand e-bike merk als Cake. Wat ga je dan samen maken? Een peperduur klein, gek, babyblauw, elektrisch brommertje toch?
Laat het maar aan de Zweden over: natuurlijk doen ze dat. Het resultaat is de Cake Polestar Makka. WANT-redacteur Dennis Mons staat ietwat perplex en is toch gecharmeerd van deze rare tweewieler.
Elektrische autofabrikant Polestar en Cake maken gek brommertje
Polestar en Cake zijn niet de kleinste spelers op de markt als het gaat om elektrische voertuigen. Zo toonde het eerstgenoemde bedrijf de enorm indrukwekkende O2 roadster, waar deze brommer deels zijn inspiratie vandaan heeft. Die rappe bak staat overigens wel degelijk in de planning om in productie genomen te worden. Hij heet de Polestar 6 en komt pas in 2026 uit.
Cake timmert daarentegen al tijden aan de weg met kekke, kleine, elektrische brommertjes. In tegenstelling tot de elektrische auto van Polestar zijn deze bescheiden en schattig. Er zijn verschillende varianten van deze lieve fatbikes. Sommige hebben bagagedragers en zijn dus ideaal voor transport van bijvoorbeeld pakketjes en andersoortige bezorgingen.
(Waar blijft mijn pizza.)
De elektrische auto van Polestar en Cakes brommer knuffelen
Hoe enorm lief de samenwerking tussen de twee Zweedse bedrijven ook is: het is toch een beetje raar. Het ene bedrijf maakt onbetaalbare, zalige supercars terwijl Cake vadsige, kleine brommers maakt.
Het zijn zeg maar Hobbits met een elektromotor en blauwe nagellak. Ze komen er wel, maar was het écht een fijne reis?
Natuurlijk is het PR-technisch gezien een goede combinatie omdat het beide Zweedse bedrijven zijn in de EV-bizz. Maar meestal zie ik dit soort samenwerkingen als een ‘one of’ ter promotie. Niets is dus minder waar.
Dit merkwaardige kleine, blauwe wezen kan je namelijk gewoon kopen op de Cake-site. Sterker nog: hij is met 5300 euro goedkoper dan de Makka Flex: work die 5680 euro kost.
Rijdt de Cake Makka Polestar als een baas?
Je wil dit voor relatief weinig geld (vergeleken met een elektrische auto van Polestar) natuurlijk weten: Wat krijg je voor die knaken van een Cake Makka?
De topsnelheid is in ieder geval best indrukwekkend. Hij haalt zo’n 45 kilometer per uur. Hij heeft verder geen pedalen dus een emmer op je hoofd en een geel nummerkaasje achterop is wel verplicht in Nederland. Je Makka staat dan wel op top speed. Als je langere afstanden wilt halen dan gaat ‘ie niet sneller dan 25 kilometer per uur.
Een Polestar Makka de trein in slepen is trouwens niet echt van de orde. Het apparaat is namelijk 70 kilogram en da’s best pittig zeulen. Aan de andere kant kan je prima een treintje overslaan want de actieradius is zo’n 54 kilometer. In veel gevallen is dat voor forensen meer dan genoeg. Opladen doe je in zo’n twee uur tot 80 procent.
Mocht je verder moeten rijden, kan je natuurlijk altijd nog de elektrische auto van Polestar uit de garage halen, want die staat toch te verstoffen.
Rare eend in de bijt met een topautomerk van een elektrische auto
Hoe ietwat frappant dit lelijke eendje ook is; ik vind dat het zijn charme heeft. Aan de ene kant: zelf ben ik bijna twee meter lang dus zal ik eruit zien als een circusclown die nog nèt niet jongleert. Dat idee doet mij vreugd.
Aan de andere kant óók: ik pas op een Cake Makka, de specs zijn best indrukwekkend en hij is echt niet veel duurder dan andere e-bikes in het segment. Zouden jullie rondcrossen op de superdeluxe (valt mee) handige Cake Makka Polestar Edition of liever in een elektrische auto van Polestar?
Mocht je voor zo’n Cake-brömmerke kiezen: check even goed waar hij te koop is, want da’s namelijk niet overal.