7 elektrische auto’s die hun peperdure prijs alles behalve waard zijn
Elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder en dat is heel goed nieuws. Maar, laten we eerlijk zijn, sommige EV’s zijn gewoon niet het geld waard. Je wilt je zuurverdiende centen op een goede manier uitgeven, toch?
Om een hoge prijs te kunnen rechtvaardigen, moet een elektrische auto nuttig en bruikbaar zijn. Maar iedereen heeft een andere prijs-kwaliteitverhouding. Zo kiezen sommige mensen voor betrouwbaarheid, terwijl andere de beste prestaties willen. De EV-markt is relatief nieuw, dus het bepalen van de waarde is moeilijk en soms een tikkeltje controversieel.
Deze 7 elektrische auto’s hebben nog wat te bewijzen
Er zijn een paar EV’s die gewoon niet de moeite waard zijn. Het zijn geen slechte auto’s, maar ze bieden niet dezelfde waarde als hun concurrenten. Wij nemen zeven van deze elektrische auto’s even met je door.
#1 Polestar 2 – vanaf 54.950 euro
De Polestar 2 is een elektrische auto van Volvo en concurreert met de BMW i4, de Hyundai Ioniq 6 en de Tesla Model 3. Hij is iets duurder dan de Ioniq 6 en de Model 3, maar heeft niet iets speciaals om de hogere prijs te rechtvaardigen.
De Polestar 2 heeft een bereik van ongeveer 420 kilometer voor de versie met één motor en ongeveer 390 kilometer voor de versie met twee motoren. Een stuk minder dan die van de Model 3.
#2 Audi E-Tron GT – vanaf 110.915 euro
De Audi E-Tron GT is een volledig elektrische luxe sedan die op zich een prima EV is. De elektrische auto produceert tussen de 522 en 637 pk en zit boordevol toffe features.
De EV concurreert alleen met voertuigen als de Tesla Model S, de Porsche Taycan en de Lucid Air. Drie auto’s die minstens zo krachtig zijn, maar wel een lagere aankoopprijs hebben. Dat maakt het moeilijk om de hoge prijs van de Audi E-Tron GT goed te praten.
#3 Jaguar I-Pace – vanaf 95.450 euro
De I-Pace is Jaguars uitstapje naar de markt voor elektrische SUV’s. Dat werpt alleen nog niet echt zijn vruchten af.
De I-Pace wordt door experts bestempeld als een van de minst betrouwbare elektrische auto’s die je op dit moment kunt kopen. Daarnaast heeft het voertuig niet genoeg innovatieve functies om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
#4 Nissan Leaf elektrische auto – vanaf 33.800 euro
Hoewel deze elektrische auto één van de meest betrouwbare EV’s is, heeft hij niet veel anders te bieden. De standaardversie van de Leaf wordt geleverd met een klein 40 kWh-batterijpakket dat een actieradius biedt van ‘maar’ ongeveer 235 kilometer.
Deze cijfers zijn erg tam in vergelijking met de wat de Tesla Model 3 biedt. Ter vergelijking: het bereik van de langeafstandsversie van de Tesla Model 3 is meer dan het dubbele van de Leaf.
#5 Mini Cooper elektrische auto – vanaf 46.830 euro
De Mini Cooper SE is de elektrische versie van de iconische kleine auto, maar het bereik van 205 kilometer is een grote afknapper. De prijs is redelijk, maar de EV is gewoon niet praktisch voor dagelijks gebruik.
Hij biedt wel 181 pk voor wat extra pit. Tenzij je een diehard Mini-fan bent, is de volledig elektrische Mini zijn prijs echt niet waard.
#6 Betaalbaar maar niet het geld waard: Chevrolet Bolt – vanaf 26.400 euro
De Chevrolet Bolt EV is een van de oudste EV’s op de markt. De elektrische auto heeft een 200 pk sterke elektromotor en een 65 kWh-batterijpakket dat tot 416 kilometer bereik kan bieden op een enkele lading.
Het is eigenlijk best een goede deal, maar de EV is totaal niet betrouwbaar. Het model werd in 2021 nog teruggeroepen vanwege het gevaar op batterijbranden. De Chevrolet Bolt is dus niet een geweldige aankoop om nu te doen.
#7 Tesla Model X – vanaf 116.490
Tesla is nog steeds de koning van de EV-markt. Maar dat is niet te danken aan de Model X. De elektrische auto biedt de beste prestaties die je op een EV kunt krijgen.
De Model X kampt echter ook met wat betrouwbaarheidsproblemen. En het is moeilijk om dit prijskaartje te rechtvaardigen als je kijkt naar concurrenten, zoals de BMW iX en de Rivian R1S. Beide modellen hebben een lagere waarde en vergelijkbare specificaties.
Deze elektrische auto’s uit 2023 hebben de grootste actieradius