Het smerige geheim achter die immens populaire elektrische auto
De bloeiende EV-markt heeft een vervelende keerzijde. Door de stijgende vraag naar elektrische auto’s is er een strijd ontstaan om lithium, nikkel en kobalt. Ofwel, de belangrijkste materialen om EV-batterijen mee te maken. De handel zorgt voor heel wat controverse.
De uitrol van elektrische auto’s lost de uitstoot van broeikasgassen misschien wel op, maar creëert ook nieuwe problemen. Het winnen van lithium zorgt bijvoorbeeld voor overstromende rivieren in plaatsen als Tibet en Argentinië. In Congo wordt de kobaltwinning zelfs beschuldigd van moderne slavernij. Om de elektrische auto volledig groen te maken, moeten deze problemen eerst worden opgelost.
Op deze manier kunnen we de elektrische auto groener maken
De EV-industrie is al met een voorzichtige uitweg gekomen. Door lithium-ion batterijen te recyclen, hoeft er minder lithium gewonnen te worden. Het is een mooi voornemen, maar blijkt in de praktijk minder glansrijk. Het recyclen van deze batterijen is enorm duur en ze kunnen tijdens het proces zelfs exploderen.
Een groeiend aantal bedrijven probeert dit proces makkelijker te maken door nieuwe manieren te ontwikkelen om batterijen van elektrische auto’s te hergebruiken. In de VS richtte voormalig Tesla chief technical officer Jeffrey Brian Straubel bijvoorbeeld Redwood Materials op. De fabriek in Nevada streeft ernaar om tegen 2025 genoeg EV-batterijen te recyclen om de vraag aan te kunnen. Vorige week kondigde het bedrijf aan ook batterijen van e-bikes te gaan recyclen.
Komt Redwood Materials met de ultieme oplossing?
Het bedrijf heeft de steun gekregen van het Amerikaanse ministerie van Energie. Redwood Materials ontving een lening van 2 miljard dollar, omgerekend zo’n 1,8 miljard euro. De fabriek werkt samen met onder andere Audi, Volkswagen en Toyota om hun batterijen voor elektrische auto’s te recyclen.
Of het recyclen van EV-batterijen over een paar jaar nog nodig is, is nog maar de vraag. Autofabrikanten hebben een nieuwe brandstof ontwikkeld, genaamd e-fuel. De nieuwe brandstof kan de elektrische auto zomaar overbodig maken. Lees hier waarom e-fuel nóg groener is dan een EV!
E-fuel is de brandstof die de elektrische auto wellicht overbodig maakt