2020 was het jaar van de elektrische auto: dit waren de populairste modellen
2020 was zeker niet het beste jaar voor de autobranche. Toch zijn er ook voertuigen die het afgelopen jaar juist gestegen zijn in aankopen. Zo ook de elektrische auto.
Nog nooit hebben er zoveel mensen een elektrische auto aangeschaft als in 2020. Dit bleek uit cijfers van Bovag en RDC. Afgelopen jaar zijn er namelijk 73.057 elektrische auto’s verkocht. Een flinke stijging ten opzichte van 2019. Toen kregen 61,547 auto’s een eigenaar. De stijging heeft verschillende redenen. Zo is een steeds groter wordende groep mensen geïnteresseerd in elektrische voertuigen. Bovendien groeit het aanbod elektrische auto’s met de dag. Door dit grote succes nam de elektrische auto een marktaandeel in van 20,5 procent. Hierbij tellen alleen de geregistreerde auto’s mee. Wanneer je kijkt naar het totaal dan ligt dit wel een stuk lager. Toch kun je de elektrische auto een echte trend noemen.
Deze voertuigen daalden door de elektrische auto
Helaas zien andere soorten voertuigen door deze ontwikkeling hun marktaandeel krimpen. Zo ook bij benzine-auto’s. De benzine-auto nam in 2020 met 205.207 verkopen een marktaandeel in van 57,6 procent. Dit is een grote daling ten opzichte van 2019, toen het marktaandeel nog 71 procent bedroeg. Diesel-voertuigen zagen ook een flinke daling. In 2020 nam marktaandeel nog maar 3,6 procent in, terwijl dit in 2019 nog 7,3 procent was. Gelukkig zijn er ook voertuigen die ondanks de opleving van de elektrische auto toch een stijging kenden. LPG-auto’s zagen bijvoorbeeld hun registraties stijgen van 520 in 2019 naar 2037 in 2020. Deze stijging komt voornamelijk door het aanbod van Dacia.
Hybride auto
Het is dus een feit dat de EV de winnaar is van 2020. Naast de elektrische auto steeg ook ook het aantal registraties van hybride auto’s. Met een totaal van 62.569 registraties wist de hybride auto een marktaandeel van 17,6 procent op te eisen.
Een interessante verandering
In 2020 was december de belangrijkste maand voor de elektrische auto. Veel zakelijke rijders moesten namelijk nog voor het einde van het jaar hun lease-auto op kenteken krijgen. Dit komt doordat op 1 januari er nieuwe bijtellingsregels ingaan. Een hele interessante verandering voor de voertuigenbranche.
Elektrische auto’s die in 2020 op kenteken zijn gezet maar pas in 2021 worden verkocht, kunnen door zakelijke rijders nog voor een lagere tarief worden gereden. Dit maakt dergelijke modellen dan ook heel interessant voor bedrijven. Er waren in 2020 13.500 elektrische auto’s die om deze reden op naam van de voertuigbranche kwamen. Leasemaatschappijen registreerden zo’n 33.000 elektrische voertuigen. Particulier werden er in 2020 7500 elektrische voertuigen verkocht. Er waren 9500 exemplaren die in 2020 via een private lease-constructie werden aangeschaft.
Populaire elektrische automodellen
In 2019 telde de Tesla Model 3 het hoogst aantal registraties. Dit jaar moet Tesla helaas het stokje doorgeven aan de gloednieuwe Volkswagen ID.3. Ondanks de groeiende vraag naar elektrische auto’s werd deze helaas veel minder vaak op kenteken gezet dan de Amerikaanse EV vorig jaar. Die kon toen op 22.041 verkopen rekenen. Dit jaar werd de ID.3 slechts 10.954 keer aangeschaft.
Doordat enkele belangrijke elektrische modellen pas eind vorig jaar op de markt verschenen, waren ze nog niet flink vertegenwoordigd in de cijfers van 2019. De cijfers van verschillende modellen liggen daarom ook heel dicht bij elkaar. Hieronder hebben we de populairste elektrische auto’s voor je onder elkaar gezet:
1. Volkswagen ID.3: 10.954 registraties
2. Tesla Model 3: 8369 registraties
3. Hyundai Kona: 7760 registraties
4. Kia Niro: 6474 registraties
5. Audi E-tron: 3764 registraties
6. Volkswagen e-Golf: 3049 registraties
7. Polestar 2: 2951 registraties
8. Volvo XC40: 2590 registraties
9. Volkswagen ID.4: 2408 registraties
10. MG ZS EV: 2206 registraties
Elektrische auto’s makkelijker te gebruiken dan ooit
In 2021 zullen elektrische auto’s veel makkelijker te gebruiken zijn door een interessante nieuwe feature. Wil je weten welke? Je leest het hier!