Elektrische auto lijkt om deze redenen minder goed te verkopen
De afgelopen paar jaar wist de elektrische auto steeds beter te verkopen, maar die groei is al enige tijd ver te zoeken. Is het toppunt van de EV al bereikt of is er iets anders aan de hand?
Recent komen veel fabrikanten van elektrische auto’s in het nieuws omdat de resultaten tegenvallen. De bedrijven schalen de productie af of stellen het uit. De vraag neemt namelijk af. Hoe komt dat eigenlijk? We moeten in de toekomst namelijk allemaal elektrisch rijden van de Europese Unie.
Waarom is de elektrische auto minder populair?
Afgelopen weken maakten twee grote autobedrijven bekend minder te investeren in elektrische auto’s.
Ford stelt een investering van 12 miljard dollar uit voor de productie van EV’s. Volkswagen schrapt plannen voor een nieuwe fabriek voor EV’s ter waarde van 2 miljard dollar. En dan hebben we ook nog de tegenvallende resultaten van Tesla.
Waar ligt dat aan?
#1 Actieradius van de elektrische auto
Dat de elektrische auto niet meer zo booming is als eerst, heeft verschillende oorzaken. Na al die jaren zijn consumenten bijvoorbeeld nog steeds niet al te blij met de actieradius van zo’n EV.
Tesla en Lucid behoren tot uitzonderingen die het op dit gebied goed aan weten te pakken, maar de meeste elektrische auto’s rijden minder ver dan een benzinebak. Laadstress is vervelend en als mensen onderweg ergens niet op zitten te wachten is dat het wel.
#2 Meer laadpunten = meer beter
Over dat laden gesproken: in Nederland zijn bijna overal laadstations te vinden, maar dat geldt zeker niet voor elk land. Een oplaadpunt is nog altijd zeldzamer dan een benzinestation en dat maakt uit.
Wie langere afstanden aflegt zal zonder twijfel begrijpen wat we daarmee bedoelen. Het ene laadstation werkt niet, de ander is volledig bezet en soms werkt dat ene pasje van je niet. Lang verhaal kort: het kan soms nogal omslachtig zijn.
Daarnaast wil je ook gewoon een laadstation in de buurt. Als je bijvoorbeeld oprit hebt, is het een stuk lastiger om ‘s avonds de elektrische auto op te laden. Vooral omdat er wachtlijsten zijn om laadpunten te installeren.
#3 Financiën
Een elektrische auto is behoorlijk prijzig, vooral nu de inflatie flink oploopt en de koopkracht achteruitgaat. Het is logisch dat mensen wachten met zo’n grote aankoop.
Daarnaast is de rente de laatste tijd gestegen, wat het duurder maakt om geld te lenen voor grote aankopen, zoals een elektrische auto. Niet iedereen heeft zomaar tienduizenden euro’s op de bankrekening om meteen uit te geven.
Een hogere rente leidt ook tot hogere leasetermijnen. Het kan voor mensen een reden zijn om toch te kiezen voor een goedkoper alternatief op benzine.
#4 Nieuwigheid
Het klinkt misschien wat vreemd, maar de nieuwigheid van de elektrische auto is er een beetje af. De early adopters hebben al lang een Tesla of een ander exemplaar. Nu moet je de klanten overtuigen die het product nog moeten kopen, en dat is een stuk lastiger.
De fabrikanten van EV’s moeten dus nog werken aan de bovengenoemde punten, waarbij prijs en actieradius wellicht het belangrijkst zijn.
Deze Chinese elektrische auto’s gaan de Europese wegen binnenkort veroveren