Zo veel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto

Elektrische auto's Jeroen Kraak 18 okt 2023
Leestijd: 2 minuten

We moeten allemaal overstappen op elektrische auto’s. In 2035 mogen er zelfs geen benzineauto’s meer worden verkocht. Als je dus nu al op zoek bent naar een nieuwe auto, is een EV een logische keuze. Maar hoe zit het precies met de wegenbelasting?

Een van de grote voordelen van het bezitten van een elektrische auto op dit moment is dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Dat is natuurlijk erg prettig, maar dat gaat veranderen. De overheid heeft deze regeling ingevoerd om de verkoop van EV’s te stimuleren, maar nu steeds meer mensen er een hebben, loopt de overheid belastinginkomsten mis.

Hoeveel wegenbelasting kost een elektrische auto na 2024?

Tot en met 2024 hoeven eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen. In 2025 krijgen eigenaren nog 75 procent korting en in 2026 komt de vrijstelling volledig te vervallen.

Maar hoe wordt de wegenbelasting voor elektrische auto’s berekend in 2026? Dan wordt er, net als bij benzineauto’s, gekeken naar het gewicht. Dat is een aanzienlijk nadeel voor eigenaren van EV’s. Een van de kenmerken van deze auto’s is dat ze zwaarder zijn dan benzineauto’s, voornamelijk vanwege de zware batterijen van de EV’s.

Dit vormt natuurlijk een behoorlijk nadeel voor mensen die overwegen een elektrische auto aan te schaffen. De aanschafprijs van een EV ligt nog steeds aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto, waardoor het overstappen minder snel loont. Desalniettemin is het wel voordeliger qua brandstof, gezien de huidige hoge benzineprijzen.

Hoe zit het met de BPM en subsidies?

Toch zijn er voordelen verbonden aan het kopen van een elektrische auto op dit moment. Tot en met 2024 is een EV vrijgesteld van BPM, een aanschafbelasting op auto’s. Dit is een vast bedrag dat wordt verhoogd op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot van een auto.

Elektrische auto's kunnen binnenkort veel goedkoper worden
(Afbeelding: Eduardo Flores/Unsplash)

Bovendien ontvangen mensen die in 2023 een elektrische auto kopen ook een subsidie bij de aanschaf. Dit bedraagt ​​2.950 euro voor een nieuwe EV en 2.000 euro voor een occasion. Wees echter voorzichtig, want de subsidiepot die door de overheid beschikbaar is gesteld, is beperkt en geldt op basis van wie het eerst komt, eerst maalt.

Voor leasers geldt deze beperking niet. Toch is er ook voor leasers een voordeel: zij betalen een lager bijtellingstarief voor een elektrische auto dan bestuurders van een benzineauto. Wel stijgt deze bijtelling elk jaar iets en zal in 2026 gelijk zijn aan die van benzineauto’s.

Polestar heeft na elektrische auto ook eigen iPhone in het vizier

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen