Elektrische fiets in 2021: vijf dingen die we kunnen verwachten
De wereld van de elektrische fiets beweegt snel. Het marktaandeel van e-bikes groeit enorm de ontwikkeling van de snelle fiets groeit in hetzelfde tempo mee.
Eind 2020 zagen we dat een aantal prominente merken veelbelovende modellen presenteerden voor 2021. Uit die modellen en de ontwikkeling van de e-bike het afgelopen jaar kunnen kunnen we een aantal voorspellingen doen over hoe deze fiets 2021 door rolt. Dit kun je in 2021 van de elektrische fiets verwachten.
De motor wordt (nog) kleiner, lichter en reageert sneller
In 2020 hebben grote merken als Bosch, Shimano, Yamaha en Brose veel verbeteringen doorgevoerd in hun e-bike motoren. De meest (letterlijk) zichtbare verbeteringen zaten voornamelijk in het formaat en het gewicht van de motor. In 2021 zal deze trend zich doorzetten maar er zal ook opnieuw veel aandacht zijn voor het reactievermogen en de kracht van de motor. Dit verbaast je ongetwijfeld niet. Een elektrische fiets met een motor die snel en soepel reageert fietst namelijk met het gemak van een e-bike, maar met het gevoel van een ‘gewone’ fiets. Daarnaast bespaart een motor die sneller schakelt (wanneer hij bijvoorbeeld van een vlakke ondergrond naar een helling gaat) ook kostbare percentages in de elektrische fiets’ accu.
De elektrische mountainbike worden populairder, met alle gevolgen van dien
Nu we door de corona crisis niet op vakantie kunnen hebben sommigen van ons ergens een onaangeraakt vakantiespaarpotje. Een goede manier om er toch op uit te gaan is met de mountainbike. Een elektrische mountainbike (e-MTB) is een duur speeltje maar is mede dankzij dat vakantiespaarpotje ineens een stuk aantrekkelijker geworden.
Door de toenemende populariteit van de e-MTB ontstaat er een steeds betere infrastructuur voor deze fietsen. Zo kun je ze op steeds meer plekken huren, worden er trainingen gegeven om te leren wat de beste techniek is op deze avontuurlijke racemonsters, en de belangrijkste ontwikkeling; er komt een steeds grotere variatie in e-MBT modellen waardoor mountainbiken toegankelijker wordt voor het grote publiek.
Elektrische fiets voor twee: meer vracht- en bakfietsen
Nederlanders zijn al sinds jaar en dag dol op fietsen met fietstassen, kinderen voor- en achterop de fiets of een bak op het voorwiel volgeladen met spullen. In het afgelopen jaar viel het op dat ook steeds meer niet-Nederlandse fabrikanten handige elektrische vracht- en bakfietsen uitbrachten. Ook krachtigere en sterker elektrische fietsen met speciale bagagedragers worden steeds populairder. Dit soort fietsen hebben vaak onder andere een extra krachtige motor, een speciaal standaard zodat de fiets ook wanneer zwaar bepakt overeind blijft en suspensie in de voorvork.
De elektrische vrachtfiets is handig voor (pakket)bezorgers, maar is ook een goed alternatief op de auto. Al helemaal wanneer je in een drukke stad woont waar de fiets een handiger vervoermiddel is. Bepakt en bezakt fietsen, denk bijvoorbeeld ook aan een fietsvakantie, is een stuk lekkerder met een elektrisch duwtje in de rug.
Meer 3D-geprinte elektrische fietsen
Een 3D-geprinte elektrische fiets is niets nieuws. Neem bijvoorbeeld de Duitse Urwahn Stadfuchs. De goedkoopste versie van deze toffe elektrische fiets is een single speed-exemplaar, kost 3649 euro en weegt slechts 12 kilo. De prijs is niet enorm scherp voor een single speed e-bike, maar de techniek die is gebruikt om deze fiets te ontwikkelen is innovatief en staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen. Zo verwachten we dit jaar meer 3D-geprinte elektrische fietsen die betaalbaarder worden, lichter en met originele en soms ietwat opmerkelijke ontwerpen.
Elektrische fiets meets driewieler meets auto
Je ziet ze misschien nog niet zo veel op de weg, maar we zien steeds meer fabrikanten hybrides ontwikkelen tussen de e-bike en elektrische scooter of auto. Sommige van deze ontwerpen hebben weinig meer te maken met de fiets zoals we die gewend zijn. En dat is waarschijnlijk precies de bedoeling.
Neem bijvoorbeeld de CityQ. Deze elektrische fiets heeft wel trappers maar lijkt meer op een scootmobiel 3.0 of een golfkarretje. Het lijkt misschien een ietwat onhandig vervoermiddel om door een drukke stad mee te manoeuvreren, maar deze CityQ heeft zeker wel handige features waaronder cruise control. Of Nederland (en de rest van de wereld) daadwerkelijk klaar is om deze grote fietsen of kleine auto’s te omarmen durven we niet te zeggen. Wanneer slecht uitgevoerd is het een onhandig en log vervoermiddel die je nergens fatsoenlijk kunt parkeren, maar wanneer goed ontworpen biedt hij wellicht het beste van twee werelden.