CEO’s van Cowboy: ‘Nu wordt je elektrische fiets echt snel en fijn’
Met een flinke lik sneeuw in het gezicht toogde WANT-redacteur Dennis Mons af naar Amsterdam om op een ânieuweâ C4 van Cowboy te stappen. Hij sprak daar toevallig met medeoprichter en CTO Tanguy Goretti en CEO Adrien Roose. Want los van toffe nieuwe kleuren voor de elektrische fiets (ST) krijgt het ook de AdaptivePower-update, en dat vergt uitleg.
Op een plompverloren ochtend reis ik af naar Amsterdam om op een Cowboy te zitten. Yeehaw? Maar soit, onder het genot van een uitstekende cappuccino, een croissant en een gesprek met Tanguy en Adrien is dat prima vertoeven. Het zijn puike heren uit Brussel die maar al te trots zijn op hun fietsen, én een nieuwe upgrade. Een gratis upgrade⊠een snelle.
Cowboyâs elektrische fiets is comfort ten top
Natuurlijk ben je snel verkocht als je met open armen wordt ontvangen. De extreem hippe omgeving van een strak kantoor van het PR-bureau past uitstekend bij de eveneens zo hippe fietsen van Cowboy. De C4 STâs in nieuwe kleuren (Klei, Vijg en Lavendel) lonken, hoewel de zwarte classic zelfs Batman niet zou misstaan, damn. Edoch, focus.
Wat doe ik hier? Het gaat voornamelijk om een nieuwe technologie: AdaptivePower. Het is een gratis update voor je elektrische fiets dat trappen nog âgladder maaktâ. Leuke belofte, maar dat ga ik zelf wel even testen.
Nog voor ik echt zinnige vragen kan stellen, is Tanguy Goretti van mening dat ik even moet gaan trappen in de garage. En zo geschiedde. Ik stap op de âoudeâ Cowboy 4 en ja: je krijgt ineens buskruit in je bips. Het werkt goed, maar subtiel is het niet bepaald. Ietwat dwarrelend rij ik achter Tanguy aan. Het is een fiets die je kracht geeft, maar enige angst is wel geoorloofd, want die fiets is ongekend en onbeteugeld snel.
Tanguy geeft âzijnâ fiets aan me met de nieuwe update. Sowieso veel lager afgesteld qua zadel en minder agressief, en het feit dat hij amper met zijn voeten op de grond komt op âmijn fietsâ, is grappig. Klein lolletje moet kunnen. Ik dwarrel als een slungel wederom achter hem aan, maar wel soepeler. Veel soepeler. Bloody hell, snel! Wat een enorm verschil.
De nieuwe C4 is een ervaring. Ik trap de heuvel op met enige oude mensen-kracht terwijl ik net niet fluitend met Tanguy meefiets. De app van Cowboy geeft aan dat ik wellicht moeite heb, maar de fiets grijpt meteen in. AdapativePower werkt als een malle. Het is de definitie van gemak.
Fietsen is geen gemeengoed
Ze hebben dit nu prima onder de knie. Maar de eerste vraag is wel: wat is de drijfveer van Tanguy en Adrien? Waarom een heel ânieuwâ merk starten?
âCowboy is niet ons eerste bedrijf, hiervoor werkten we in logistiek. Ik had een bedrijf in thuisbezorging en hij had een bedrijf dat ritten deeldeâ, legt Adrien uit. âEigenlijk waren we concurrenten. Maar vrij vroeg hadden we beide door: we zitten vaak vast in het verkeer. En die situatie ontsnappen was een puzzelstukje wat bij ons miste.â
âWe zagen steeds meer mensen op e-bikes, maar ze waren wel drie keer ouder dan wij. Het was eigenlijk een stap tussen een normale fiets en een rolstoelâ, erkent hij. âHet was een vervoersmiddel dat Ă©cht nodig was. Maar we zagen wel een kans: stel dat je een product maakt dat iedereen aanspreekt? Dus ook jongeren.â
Het bereiken van niet-fietslanden is moeilijk
In Nederland lijkt de verkoop van de Cowboy over rozen te gaan. Het is, naast bijvoorbeeld België en Duitsland, een enorm grote markt. Maar is dat ook het geval in bijvoorbeeld de Verenigde Staten?
âDat zijn lastige markten. We hopen dat bijvoorbeeld Spanje en ItaliĂ« meer op de fiets stappenâ, stelt Adrien. âMaar we hebben daarvoor wel de hulp nodig van politici en overheden die meer fietspaden moeten aanleggen.â
Tanguy vindt wel dat bijvoorbeeld New York beter wordt: âNew York is echt vĂ©Ă©l veiliger geworden. Het is nog steeds niet een ideale plek om te fietsen, maar de stad heeft veel vooruitgang geboekt.â
Met AdaptivePower is fietsen voor iedereen een plezier
De C4 was al enige tijd te koop maar nu wordt de fiets ineens slim. âHet is de eerste keer dat een fiets alle input verwerkt. Het heeft gewicht in de smiezen, maar ook wind en heuvelsâ, aldus Tanguy. âJe krijgt dus altijd de juiste ondersteuning op het juiste moment. Een van onze speerpunten was ook wanneer je een kind naar school brengt, de fiets meteen doorheeft dat je daarna lichter bent.â
Het is grappig dat AdaptivePower deels voortgekomen is uit een vrij groot puntje van kritiek vanuit de Verenigde Staten; mensen in San Francisco waren nogal ontevreden. âDe reden waarom we AdativePower zijn gaan ontwikkelen komt eigenlijk voort uit een review van een van je collegaâsâ, verklapt Turney. âDe reviewer stelde: âhet is een fantastische fiets, maar niet voor San Franciscoâ. Hij kaartte in zijn artikel aan dat de Cowboy 4 niet bepaald prettig was op de heuvels.â
De ontwikkeling van AdaptivePower bleek dan ook een flinke uitdaging. Een belangrijk feit was dat Tanguy en Adrien deze technologie wilden maken voor bestaande fietsen en niet alleen nieuwe modellen, zoals je vaak bij bestaande merken ziet.
âHet kostte ons meer dan een jaarâ, zegt Tanguy. âOns team wist wat er moest gebeuren, maar het was ook belangrijk dat het niet de batterij onder druk zette. Onze community heeft ons daarbij ontzettend geholpen.â
Bikers maar dan op een elektrische fiets van Cowboy
Over community gesproken: het is vrij uniek aan de Cowboys dat er ondertussen een groep mensen is ontstaan die gezamenlijk op de fiets stapt via een uitdaging of afspraak op de app. Zie het als bikers maar dan zonder de leren jasjes. Of misschien wel, het is awesome kleding.
âDoor onze app komen mensen samen. Ze spreken af om een stuk te fietsen en elkaar uit te dagenâ, aldus Adrien. âWe hebben zelfs âgamificationâ ontwikkeld in de app. Dan kan je zien wie de beste afstanden fietst en in welke tijdâ, vult Tanguy aan. âJe kan elkaar dus altijd uitdagen.â
Cowboy checkt veel doosjes (daâs een anglicisme, vergeef me), maar wat nu? Kan die fiets nog beter worden? Er is oog voor detail, en het is wellicht de mooiste elektrische fiets van dit moment. âWe hebben een ijzersterk team, zowel qua service, klantondersteuning en we luisteren actief naar onze klantenâ, aldus Adrien.
âEen van de dingen die we willen doen is de fiets veel goedkoper makenâ, zegt hij. âHet product ziet er dan ongeveer hetzelfde uit, maar dankzij ons productontwerp en de fabricatie wordt het proces simpeler en efficiĂ«nter. De Cowboy is nog steeds prijzig, maar daar willen we verandering in brengen.â
De update voor je C4 en C4 ST is vanaf vandaag te downloaden en toe te passen op je fijne fiets. Mocht je een Cowboy overwegen dan kan je die hier vinden.
(P.S. Ik heb bij Tanguy afgedwongen dat we Paperboy kunnen spelen bij een volgende update van de app. Ik hou jullie op de hoogte.)
Exploderende elektrische fietsen halen het nieuws: whatâs up?