Elektrische fiets gebruiken? Houd dan rekening met deze dingen
De meesten van ons leerden al heel jong fietsen. Eerst met zijwieltjes, en daarna (met vallen en opstaan) op twee wielen. Het voelt daarom waarschijnlijk alsof je al je hele leven fietst. Fietsen op een elektrische fiets is daarom ook automatisch een eitje, toch?
Dit is een aanname die je makkelijk maakt, maar het is er ook één waar je makkelijk op terug komt wanneer je voor het eerst een e-bike onder je kont hebt gehad. Hij fietst namelijk beduidend anders dan een ‘gewone’ fiets. Met name de hogere snelheid kan een probleem vormen in het verkeer. Ben je een beginnende e-biker? Dan zijn dit wat handige tips voor je.
Begin langzaam, of beter gezegd: rustig
Wanneer de trapondersteuning van een elektrische fiets aan staat, is langzaam fietsen opeens niet zo makkelijk meer. Toch is het aan te raden rustig te beginnen wanneer je weinig ervaring hebt met fietsen op een e-bike. Ook lang niet iedereen wie regelmatig op een ‘gewone’ fiets zit is namelijk gewend om de snelheden te fietsen die een e-bike behaalt. Dit geldt voor de maximale snelheid tot waar een elektrische fiets ondersteuning biedt (wettelijk 25 kilometer per uur) en zeker voor die van speed pedelecs (45 kilometer per uur).
Elektrische fietsen hebben verschillende manieren om op snelheid te komen. Als je weet hoe jouw e-bike werkt, weet je wat te verwachten. Zo voelt een e-bike met een torque sensor vrij natuurlijk aan. Torque sensor of niet: het is altijd een goed idee om in een lagere stand van trapondersteuning te beginnen.
Dit geldt zeker voor een e-bikes met een systeem dat werkt met de cadans waarin je trapt. Een dergelijk systeem brengt je op snelheid zodra je begint met trappen. Hierdoor kost op gang komen na stilstand vrijwel geen moeite, maar kun je wel verrast worden door de plotselinge kracht van de fiets.
De beste tips zijn in dit geval om te beginnen met fietsen zonder ondersteuning, trap de trappers een paar keer rond en schakel naar het eerste level van ondersteuning zodra je comfortabel zit en op een recht stuk fietst. Zo heb je optimale controle over de elektrische fiets wanneer de ondersteuning inschakelt.
Begrijp hoe de remmen van je elektrische fiets werken en check ze
Doordat een elektrische fiets meer snelheid heeft en daardoor meer druk op de remmen uitoefent bij het stoppen, en doordat de meeste e-bikes zwaarder zijn dan ‘gewone’ fietsen, slijten de remmen vaak sneller dan die op een ‘gewone’ fiets. Het is daarom belangrijk om de remmen regelmatig te controleren.
Er bestaan verschillende typen remmen, zoals mechanische remmen en hydraulische schijfremmen. Weten welke rem je hebt en hoe deze werkt is natuurlijk essentieel bij het controleren van de remmen. Geen idee hoe de remmen van jouw fiets werken? Indien je een e-bike van een bekende fietsenfabrikant hebt, kun je hier vaak op het internet veel specifieke informatie over vinden. Als die informatie iets te veel als abracadabra klinkt kun je altijd even bij je fietsenmaker binnen wippen voor hulp en tips.
Benieuwd hoe je jouw nieuwe e-bike het beste kunt onderhouden? Check hier vijf goede servicesystemen waarmee je de levensduur van je e-bike oprekt.
Wees extra oplettend in het verkeer
Verkeersongelukken waarbij elektrische fietsen betrokken zijn, komen regelmatig voor. Dit heeft vaak te maken met het feit dat de fietser niet gewend is aan zijn e-bike, de andere verkeersdeelnemer (autobestuurder ed.) niet gewend is aan e-bikes in het verkeer, of beide.
Autorijders bepalen bijvoorbeeld wanneer ze moeten remmen op basis van een inschatting van hoe lang zij denken dat het duurt voordat de fietser ergens is. Wacht de auto wel of niet op de fietser om een bocht te nemen? Veel automobilisten zijn gewend dat fietsen een bepaald tempo rijden. Elektrische fietsen gaan alleen een stuk sneller dan de fietsen die zij gewend zijn, terwijl ze wel op gewone fietsen lijken. Houd daarom als fietser op een elektrische fiets ook extra rekening met jouw snelheid en of automobilisten en andere verkeersdeelnemers je wel zien.
Naast opletten of andere verkeersdeelnemers je zien en je snelheid goed inschatten is het belangrijk om zelf op te letten dat je op tijd begint met remmen. Op een elektrische fiets met een rotvaart (lees: 25 kilometer per uur) op een stoplicht af razen en drie meter van tevoren de rem in knijpen is een slecht idee. Dit kan misschien op een ‘gewone’ fiets, maar niet op een e-bike. Anticipeer dus ook op je eigen snelheid en begin ruim op tijd met remmen om gevaarlijke situaties te voorkomen.