Elektrische fiets gevaarlijk? 5 mythes die we de kop in willen drukken
De elektrische fiets is niet weg te denken van onze fietspaden. Maar ze hebben nog steeds niet een heel goed imago. Veel mensen denken om verschillende redenen dat ze een gevaar zijn op de weg.
Elektrische fietsen zijn in de loop der jaren enorm populair geworden. Deloitte voorspelt zelfs dat er tussen 2020 en 2023 130 miljoen elektrische fietsen zullen worden verkocht. Hun populariteit kan aan vele redenen worden toegeschreven. Toch zijn er ook nog genoeg mensen die hun twijfels hebben bij de veiligheid van het voertuig.
5 vooroordelen over de veiligheid van een elektrische fiets
De elektrische fiets is juist veel veiliger dan je misschien denkt. Wij drukken vijf mythes over de betrouwbaarheid van de e-bike met liefde voor je de kop in.
#1 Elektrische fietsen rijden te snel
Een van de grootste angsten die mensen hebben als ze aan een e-bike denken, is de snelheid. Angsthazen denken vaak dat de voertuigen veel te snel gaan en daardoor makkelijk ongelukken veroorzaken. Maar we kunnen je geruststellen. Afgezien van de speed pedelec, rijden de meeste elektrische fietsen niet veel sneller dan een gewone fiets.
Klasse 1 e-bikes hebben een motor die afsnijdt als de fiets harder dan 32 kilometer per uur rijdt. Op vlakke wegen en bergopwaarts rijdende e-bikes gemiddeld 3 tot 4 kilometer per uur sneller. Een bijna verwaarloosbaar verschil. Studies tonen aan dat e-bikes in sommige gevallen zelfs langzamer zijn dan gewone fietsen, afhankelijk van het terrein en de kracht van de bestuurder.
#2 De elektrische fietsen zijn te zwaar
Deze mythe is deels waar. Elektrische fietsen hebben natuurlijk een accu, waardoor ze vergeleken met een gewone fiets een tikkeltje zwaarder zijn. Maar dit betekent niet dat het voertuig hierdoor onveilig is.
Bedenk je maar eens dat we ook op een normale fiets stappen die met een volgeladen fietstas, of een volle krat. Fietsen met een e-bike is niet veel anders dan dat. De grootste bijdrage aan de zware massa van een fiets is het persoonlijk gewicht, niet het gewicht van een e-bike.
3. De accu gaat snel leeg
Er zijn veel mensen die denken dat de accu van een elektrische fiets ontzettend snel leegloopt. Dat kan gevaarlijk zijn in situaties waarin je lange tochten maakt in afgelegen gebieden. Gelukkig zit dat in de praktijk iets anders.
Er zijn natuurlijk batterijen die het minder lang volhouden dan anderen. Maar dat wil niet zeggen dat dit bij alle modellen het geval is. De markt zit immers vol met batterijen in allerlei soorten en maten. Bovendien is het bereik afhankelijk van hoe erg je de accu belast. Gelukkig kun je ook op lege elektrische fiets nog prima rijden, dus geen reden tot paniek.
4. De batterij vliegt makkelijk in de fik
Het komt gelukkig zelden voor dat de accu van een elektrische fiets zomaar in brand vliegt. En als dit gebeurt, is dit meestal bij batterijen die oud, beschadigd of niet goed zijn onderhouden.
Er zijn verschillende tekenen waaraan je herkent dat je batterij niet goed werkt. Denk bijvoorbeeld aan als je batterij te warm wordt tijdens het fietsen, of als de batterij flink is beschadigd na een harde val. Bij twijfel kun je altijd een fietsenwinkel raadplegen.
5. E-bikes-rijders zijn roekeloos en asociaal
Bestuurders van elektrische fietsen zijn, net als bijna alle rijders, respectvol op de weg. We zijn niet op de hoogte van studies of rapporten die het tegendeel bewijzen. Al kunnen we niet ontkennen dat sommige bestuurders op z’n zachtst gezegd wat extra lessen nodig hebben.
Toyota heeft moeite met elektrische auto, maar komt wel met leipe e-bike