Elektrische fiets in New York: verken de magische stad op unieke wijze
Nu de Covid-pandemie op zijn einde loopt, gaat de wereld langzaam maar zeker weer open. Deze week mocht ik op uitnodiging van Sonos afreizen naar New York om daar hun nieuwe producten te leren kennen. Gelukkig heb ik ook wat tijd voor mezelf gehad. En met al mijn ervaringen op de elektrische fiets, besloot ik zo’n model te pakken om de stad mee te verkennen.
En waarschijnlijk kun je ook wel een elektrische fiets ergens huren. Ik besloot echter om gebruik te maken van de verschillende Citi bike stadsfietsen die je overal in de stad vindt. En daar zitten tegenwoordig ook ebikes bij. Op die manier krijg je een ander beeld van de stad en kan ik het je van harte aanraden.
Nu ben ikzelf een aantal keer al afgereisd naar New York. De eerste paar keren heb ik daarbij vooral te voet en met de metro de stad verkent. Je hebt ook de mogelijkheid om een taxi te pakken, maar dan betaal je wel wat en sta je vaak vast. Een elektrische fiets is wat dat betreft echt een uitkomst. Daarmee ben je in veel gevallen sneller dan de auto en heb je het voordeel dat je tijdens je rit ook veel ziet. Iets dat je weer met de metro mist.
Hoe gebruik je een elektrische fiets in New York?
En het is een fluitje van een cent om zo’n elektrische fiets te pakken. Het enige dat ik nodig had was de Lyft-app. Dat is een app voor een Uber-achtige service, waardoor je je makkelijk kan laten ophalen en afreist naar de gewenste plaats van bestemming. Maar dus ook voor het unlocken van zo’n fiets. Je loopt dan naar een fietsenrek toe met de fietsen (die echt door de stad verspreid is), scant de QR-code die op de fiets staat en vervolgens unlockt de app hem en kun je beginnen met fietsen.
Je betaalt je ritjes per minuut. Dus als je snel bent, dan ben je goedkoper uit. De elektrische fiets is daarbij iets duurder. Dat kun je voorkomen door een premium abonnement te nemen. Dat kost alleen wel 185 dollar per jaar. Het is echter mogelijk om twee weken lang een proefperiode te nemen. Als je die dan vervolgens gelijk cancelt, dan betaal je dat bedrag niet, maar heb je dus wel de voordelen. Ideaal dus voor een tripje naar New York. In mijn geval betaalde ik 15 cent per minuut.
Ja, als je dan lange ritten maakt, dan ben je duurder uit. Maar het idee is eigenlijk dat je de fiets gebruikt om van A naar B te komen. Als je dan aankomt, dan zoek je zo’n stalling op en zet je de fiets met bizar brute kracht (je moet echt rammen) in de stalling en dan log je zeg maar uit en krijg je de rekening van je ritje. Wie veel ritjes maakt, is uiteindelijk wel redelijk wat kwijt, maar dat zou je anders uitgeven aan de metro. Of je loopt je voeten kapot.
Ik had het er graag voor over. De elektrische fiets die je gebruikt is zeker geen topmodel, het is vaak een behoorlijk afgetrapt geheel, maar het werkt wel. Zeker op de punten in de stad dat je moet klimmen, en die zijn er vaker dan je denkt, merk je het grote voordeel van de ebike. Het kost je nu bijna geen inspanning om rond te fietsen, terwijl je tegelijkertijd geniet van de plekken waar je komt.
Hoe gevaarlijk is het?
Het enige waar je rekening mee moet houden terwijl je met een elektrische fiets in New York rondfiets is het verkeer. Er zijn tegenwoordig heel wat goede fietspaden te vinden in de stad, maar zeker niet overal. Dus als je dan niet goed oplet, dan zit je midden in het verkeer en autogebruikers zijn zeker niet handig. Datzelfde geldt ook voor voetgangers, die de snelheid van een e-bike niet altijd even goed inschatten. Het is dus echt een kwestie van goed vooruitkijken en bedenken hoe mensen kunnen reageren. Ook is het aan te raden om even onderzoek te doen waar er fietspaden lopen. Langs de Hudson aan de Westkant loopt bijvoorbeeld een lang pad, waar je echt een tijd op een veilige manier over heen kan gaan.
Wil je meer lezen over alles dat met de elektrische fiets heeft te maken? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.