Waarom je volgens fabrikanten je elektrische fiets niet moet repareren

Elektrische fietsen Sam Dille 19 aug 2023
Leestijd: 2 minuten

Steeds meer mensen repareren tegenwoordig hun eigen elektrische fiets, om elektronisch afval tegen te gaan. Maar fabrikanten zijn daar alles behalve blij mee. Ze willen liever dat je van je e-bike afblijft.

De discussie heeft alles te maken met Right to Repair-wetten. Dit zijn regels die het makkelijker maken voor consumenten om spullen zelf te repareren. Ze voorkomen dat fabrikanten de enige zijn die dure reparaties kunnen uitvoeren.

Een elektrische fiets repareren is gevaarlijk

Het recht op reparatie is voor veel goederen en producten een fijne oplossing. Je kunt dankzij de wet bijvoorbeeld een robotstofzuiger repareren voor maar een paar euro. Bij elektrische fietsen zit dit iets ingewikkelder in elkaar.

Fabrikanten willen voorkomen dat mensen zelf proberen de ingewikkelde en gevaarlijke onderdelen van elektrische fietsen, zoals lithium-ion batterijen, te repareren. Voor deze reparaties heb je namelijk speciale gereedschappen, vaardigheden en ervaring nodig. De bedrijven willen daarom dat alleen professionals deze reparaties mogen uitvoeren.

People For Bikes

New York is uitgegroeid tot het brandpunt van de discussie over e-bike-reparaties. Vooral vanwege de drukke bevolking en het overmatig gebruik van elektrische fietsen. Amateuristische reparaties hebben regelmatig geleid tot e-bikebranden in de stad.

Amerikaanse fabrikanten van elektrische fietsen hebben hun krachten gebundeld en de organisatie People For Bikes opgericht. De organisatie hoopt wetgevers ervan te kunnen overtuigen om e-bikes en hun batterijsystemen uit te sluiten van de Right to Repair-wetten.

Haal meer uit je (nieuwe) elektrische fiets met al deze tips
De e-bike. (Afbeelding: Velotric)

People For Bikes stuurde onlangs een brief naar de gouverneur van New York om e-bikes uit te sluiten van het recht op reparatie. Uiteindelijk zijn e-bikes van de lijst verwijderd.

Right to Repair in Europa

Binnen Europa is de Right to Repair wetgeving sinds 2021 aangenomen om elektronisch afval te verminderen. Voordat we een stuk makkelijker kunnen repareren, is er in maart dit jaar een voorstel ontwikkeld dat moet worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad.

Wat dit betekent voor elektrische fietsen is nog niet bekend. Hoe de wetgeving zich in ons land gaat ontwikkelen is voor nu dus nog even afwachten.

Gruwelijk leipe elektrische fiets heeft actieradius van 134 kilometer

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen