Deze makers van elektrische fietsen gingen de afgelopen tijd failliet
Elektrische fietsen blijven populair, maar voor veel bedrijven is het financieel lastig. Deze legden het lootje.
2024 was een moeilijk jaar voor veel producenten van elektrische fietsen. Door de naweeën van de coronaperiode, hevige concurrentie en overmatige voorraden hadden veel bedrijven het financieel zwaar. Het is dan ook geen verrassing dat verschillende fabrikanten het niet hebben gered en failliet zijn gegaan.
We hebben het ‘kerkhof’ van e-bikemerken voor je doorgespit en een aantal recente faillissementen op een rijtje gezet. Ook geven we je een kijkje in de kans op een doorstart.
De fabrikanten van elektrische fietsen die failliet zijn gegaan
Deze merken hebben allemaal faillissement aangevraagd. Hoop jij op een doorstart?
Stella: een miljoenenschuld bij de Belastingdienst
Het faillissement van Stella is inmiddels een maand geleden en kwam vorig jaar nog niet echt in beeld. De elektrische fietsen-maker had te maken met teruglopende vraag, stijgende kosten, toenemende concurrentie en een naheffing van de Belastingdienst van €5 miljoen vanwege foutieve btw-aangiftes.
Ondanks deze uitdagingen was het faillissement niet meteen het einde voor het merk. Kort na de bekendmaking gaven 35 geïnteresseerde partijen aan interesse te hebben in een doorstart. Afgelopen maandag werd bevestigd dat het merk een doorstart zal maken, maar welk bedrijf precies de overname gaat doen, is nog niet duidelijk. Wordt vervolgd.
VanMoof: zelf elektrische fietsen maken ging mis
VanMoof, ooit een pionier in de e-bike wereld, ging voor de strategie om alles zelf te maken. In betere tijden had dat ze misschien een voorsprong gegeven, maar nu zorgt het juist voor problemen. Denk aan boze klanten door kapotte elektrische fietsen, geldschieters die teleurgesteld zijn over de lage rendementen en een lege kas.
Sinds 2023 is het merk overgenomen door het Britse McLaren Applied, dat 900.000 euro betaalde voor VanMoof. McLaren heeft grote plannen voor het merk, maar we moeten nog zien hoe ze VanMoof weer op de rails krijgen.
Qwic: licht aan het einde van de tunnel
Qwic had het zwaar door een stagnerende markt, te veel voorraad en een belastingclaim van €12 miljoen voor onderdelen uit Taiwan. Dit dreigde het merk ten onder te laten gaan. Gelukkig sprong een onbekende groep investeerders in en redde Qwic van de ondergang.
Door deze redding konden alle 25 ontslagen medewerkers weer aan de slag. Met de steun van de nieuwe investeerders krijgt de elektrische fietsen-maker nu de kans om de problemen achter zich te laten en weer een frisse start te maken.
Huyser: problemen met leveranciers
Het Nederlandse e-bikemerk Huyser moest afgelopen maand de handdoek in de ring gooien. Na een aantal goede jaren konden ze de dalende vraag na de coronajaren niet meer bijbenen. Er waren ook problemen met een leverancier uit China en het assemblagebedrijf in Slowakije, waardoor de beschikbaarheid van de elektrische fietsen in het gedrang kwam.
Stijgende kosten, zoals die voor nieuwbouw, en de moeilijke marktomstandigheden zorgden ervoor dat Huyser in een WHOA-procedure belandde. Al deze problemen leidden uiteindelijk tot het moeilijke besluit om het merk te stoppen. Of er een doorstart komt, is nog onzeker, maar al acht investeerders hebben interesse getoond.
WATT Mobility: geen elektrische fietsen door Corona
WATT Mobility ging in oktober failliet. Oprichter Frans Nomden gaf aan dat vooral de jaren na COVID flink tegenzaten. De wereldwijde verstoring van de supply chain zorgde voor flinke financiële en organisatorische problemen, die het bedrijf niet meer kon overwinnen.
Ondanks eerdere successen bleek het moeilijk om de klappen van de marktomstandigheden te incasseren. Het bedrijf moest uiteindelijk de deuren sluiten. Of er een doorstart komt, is nog onduidelijk.
Advanced Bikes GmbH: een doorstart in 2025?
Advanced had plannen om vanaf 2025 het eerste klimaatneutrale e-bikemerk te worden. Helaas lijkt dat nu ver weg, maar in Nederland blijft er veel hoop op een doorstart voor de elektrische fietsen-maker.
Die hoop komt van de importeur Ebike Factory, die aangeeft dat het bedrijf niet direct wordt getroffen door de situatie. De importeur verwacht dat Advanced Bikes een doorstart zal maken en blijft optimistisch over de toekomst van het merk.
Dit zijn de beste lichte elektrische fietsen voor in de stad