Waarom elektrische fietsen moeilijker zijn te repareren dan je denkt

Elektrische fietsen Sam Dille Vandaag
Leestijd: 2 minuten

Het kopen van een elektrische fiets is een grote investering, dus wil je er natuurlijk zuinig op zijn. Vooral omdat het repareren nu moeilijker is dan ooit.

Elektrische fietsen zijn de toekomst, toch? Ze zijn duurzaam, snel en ideaal voor zowel woon-werkverkeer als recreatief gebruik. Maar er is één groot probleem: ze zijn een nachtmerrie om te repareren.

Waar traditionele fietsen jarenlang eenvoudig te maken waren, hebben veel e-bikefabrikanten het tegenwoordig onnodig ingewikkeld gemaakt. Monteurs klagen, fietsbezitters balen, en het recht op reparatie staat onder druk. Dit is waarom precies.

Waarom je elektrische fiets moeilijk te repareren valt

Vroeger kon je met een paar standaardonderdelen en wat gereedschap bijna elke fiets weer op de weg krijgen. Maar bij elektrische fietsen is dit een ander verhaal. Elk merk heeft zijn eigen unieke frames, motoren en batterijen. En die onderdelen zijn vaak niet compatibel met andere modellen.

Vroeger konden monteurs onderdelen van oude fietsen dus hergebruiken om andere fietsen te repareren, wat bij elektrische fietsen bijna niet mogelijk is. De onderdelen zijn zo specifiek per merk en model, dat een fiets die normaal gerepareerd zou kunnen worden, nu vaak als afval eindigt. Dit zorgt voor extra kosten voor fietsbezitters en beperkt reparateurs in wat ze kunnen doen.

Dit zijn de beste e-bikes van 2024
Welke kies jij? (Afbeelding: Unsplash)

Dit probleem wordt nog erger doordat fabrikanten de vorm en maat van onderdelen steeds veranderen. Dus zelfs als een monteur wél de juiste skills heeft, is het maar de vraag of het benodigde onderdeel nog ergens te krijgen is.

Handleidingen zijn zoek

Stel dat je het juiste onderdeel hebt gevonden. Dan komt het volgende probleem: veel fabrikanten geven geen toegang tot reparatiehandleidingen of schema’s van elektrische fietsen.

Veel monteurs moeten daardoor nee zeggen tegen e-bike reparaties, simpelweg omdat ze geen toegang hebben tot de juiste informatie of het speciale gereedschap dat nodig is om bijvoorbeeld een motor of display veilig te vervangen.

Zelfs als ze de technische kennis hebben om het probleem op te lossen, ontbreekt vaak de informatie om dat op een veilige en efficiënte manier te doen. Iedere elektrische fiets heeft immers een andere batterij en interne samenstelling. En zonder de juiste handleiding kost het simpelweg te veel tijd en moeite om een reparatie uit te voeren.

Consumenten zijn de dupe

Het recht op reparatie gaat niet alleen over monteurs, maar ook over jou als consument. Als elektrische fietsen steeds moeilijker te repareren zijn, worden ze uiteindelijk wegwerpproducten. En dat is bizar als je bedenkt dat sommige modellen duizenden euro’s kosten.

Een elektrische fiets hoort jaren mee te gaan, en reparaties zouden betaalbaar en toegankelijk moeten zijn. Maar als fabrikanten doorgaan met het beperken van reparatiemogelijkheden, dan wordt e-bikebezit een dure grap.

Kortom, fietsfabrikanten moeten ervoor zorgen dat onderdelen van verschillende merken op elkaar passen, dat zowel consumenten als monteurs de reparatiehandleidingen kunnen krijgen en dat reserveonderdelen lange tijd beschikbaar blijven.

Bizarre elektrische fiets kan je meenemen in het vliegtuig

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen