De elektrische step is fantastisch, maar er is ook wat mis mee

Elektrische auto's Lisanne Beijen 27 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Een elektrische step is al lang geen luxe speeltje meer. Het is een een handig vervoermiddel voor een stadse commute. Al mag je niet zomaar met een e-step de weg op. Daar zitten wat haken en ogen aan dankzij regel- en wetgeving in Nederland en veel andere landen.

Veel overheden vinden de elektrische step (nog) geen veilig vervoermiddel en merken hem daarom als illegaal aan, mits hij aan bepaalde voorwaarden en keuringen voldoet. Hier is een soort ‘kip en het ei’-vraag van toepassing: zijn elektrische stepjes en hun bestuurders een gevaar op de weg omdat ze niet goed functioneren, of zijn ze een gevaar op de weg omdat overheden stepjes schuwen en er hierdoor geen goede infrastructuur voor ze is, vage regelgeving en men niet gewend is aan de step in het verkeer?

Elektrische step in Nederland en de EU: een grijs gebied

De bovenstaande vraag is, naast lang, ook een lastige. Waarom veel overheden in Europa en de rest van de wereld niet staan te springen om elektrische stepjes in het verkeer is namelijk niet helemaal duidelijk. Hij wordt niet gezien als voertuig, waardoor hij aan verschillende voertuigeisen moet voldoen. Die eisen zijn in ieder EU-land hetzelfde, maar EU-regelgeving bestaat nog niet voor e-steps. Al hebben sommige landen wel hun eigen regelgeving voor dit voertuig (mogen we hem zo noemen? We doen het toch).

In Nederland is een e-step alleen legaal op de weg als hij door de RWD is goedgekeurd. Elektrische steps die je in een buitenlandse webshop koopt, zijn dus vaak niet legaal in Nederland. Al is zelfs niet iedere elektrische step die je in Nederland in de fietsenwinkel koopt goedgekeurd door de RDW en dus legaal op de weg. De step is op dit moment dus nog een beetje een grijs gebied.

Rij je op een niet toegestane e-step op de weg. Dan kan hij in beslag worden genomen en hangt je een grote boete boven het hoofd die oploopt tot in de honderden euro’s.

Dott elektrische step
Dott’s elektrische steps (Afbeelding: Dott)

Kom maar door met die regelgeving en eisen

De e-step zelf is an sich niet gevaarlijker dan de elektrische fiets of auto. Wat wel klopt is dat we in Nederland minder ervaring hebben met steppen dan fietsen, en het verkeer niet is ingesteld op steps. Wanneer de elektrische step op meer plekken in Europa en in de wereld als vervoermiddel wordt gezien, is er ook meer ruimte voor innovatie in deze industrie met als resultaat nog veiligere steps.

Daarnaast zal zullen door lossere regelgeving meer mensen op elektrische steps rijden in steden, en zowel zij als andere verkeersdeelnemers wennen aan dit nieuwe elektrische vervoermiddel op de weg.

De industrie rondom e-steps lijkt in ieder geval klaar voor de voertuigeisen. Nu de overheid nog.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen