Elektrische voertuigen zijn de toekomst, maar nog niet voor mensen met een handicap
De markt van elektrische voertuigen groeit hard. De ene na de andere elektrische auto rolt van de lopende band; geen enkele autofabrikant kan meer om elektrisch rijden heen. De nieuwe elektrische auto’s die de laatste jaren verschenen worden steeds gevarieerder: niet iedere auto is een dure Tesla. Toch is de deze markt nog verre van inclusief.
Zeker wanneer men kijkt naar de opties voor mensen met een lichamelijke handicap is de elektrische auto op dit moment simpelweg vaak geen optie. Het grootste struikelblok zit hem in de mogelijkheden voor het ombouwen van een elektrische auto.
Het ontwerp van de elektrische auto werkt tegen
De meeste elektrische auto’s gebruiken zogenaamde ‘skateboard architecture‘, waarbij de accu, de elektrische motor en andere onderdelen van de drivetrain onder de auto wordt verwerkt (het meest gebruikelijk), of in de achterbak. Dit heeft effect op hoe een elektrische auto wel of niet kan worden omgebouwd voor mensen met een lichamelijke handicap.
Een aangepaste auto voor een persoon met een specifieke handicap kan er op allerlei manieren uitzien. Zo bestaat er onder meer een schuifdeur-rolarm, een rolstoellift, een kofferbaklift, een oprijlateau en een verlaagde bodem van de auto. Vooral voor deze laatste aanpassingen voorziet men problemen bij elektrische auto’s. Doordat de accu van elektrische voertuigen onder de vloer is verwerkt is het vaak niet mogelijk om de vloer van deze auto’s te verlagen.
Ook opladen van elektrische voertuigen niet berekend op personen met een handicap
Naast het ombouwen van elektrische voertuigen zijn er meer obstakels die mensen met een handicap uitsluiten. Zo wees een onderzoek van het Engelse Research Institute for Disabled Consumers (RiDC) uit dat de techniek omtrent het opladen van een elektrische auto niet toegankelijk genoeg is voor mensen met een lichamelijke handicap.
Een elektrische auto opladen werd in veel gevallen moeilijk of niet mogelijk bevonden doordat men de oplaadkabel uit de kofferbak moet tillen, de oplaadkabel naar het oplaadpunt moet manoeuvreren, en het in veel gevallen moeilijk is om in de ruimte rondom de auto en laadpaal te manoeuvreren. De oplaadzones zijn niet ingericht voor rolstoelgebruikers en de stopcontacten op oplaadpalen zijn vaak te hoog voor rolstoelgebruikers.
Dat moet beter, veel beter
Het ontwerp van elektrische auto’s en het ontwerp van de infrastructuur rondom elektrische voertuigen laat opnieuw zien dat mensen met een handicap buiten beschouwing worden gelaten en niet worden gezien als onderdeel van de samenleving. Bij het ontwerp van de auto aan het begin van de 20e eeuw werd er niet nagedacht over mensen met een handicap, en nu, honderd jaar later, is deze grote groep mensen nog steeds een soort bijzaak. Bij het ontwerp van elektrische auto’s en andere elektrische vervoermiddelen worden de belangen van deze mensen niet meegenomen.
Het is hoog tijd dat de slimme koppen in de wereld van elektrische voertuigen de koppen bij elkaar steken om een oplossing te bedenken voor het probleem dat ze zelf hebben gecreëerd. Besteed iets minder tijd aan het ontwikkelen van een hypercar die een snelheid van 250 kilometer per uur behaalt in vier seconden, en wat meer aan het bedenken van innovatieve conversies van elektrische auto’s voor mensen met een lichamelijke handicap.