Elon Musk zet zich schrap: ‘Dit wordt een heftige week voor Tesla’
In een e-mail naar zijn medewerkers laat Elon Musk weten dat dit “een heftige bezorgweek wordt voor Tesla”. Ook bedankt hij hen voor hun harde werk aangaande de leveringen. Dat blijkt uit de mail die in handen is van autoblog Elektrek. Tesla heeft vaker intense periodes aan het einde van een kwartaal als het om leveringen gaat.
Daar waar andere autofabrikanten dankbaar gebruikmaken van autodealers, doet Tesla dat niet. Tesla verkoopt namelijk direct aan de consument. Dat betekent dat het bedrijf tot aan het moment dat de elektrische en autonome auto bezorgd is, verantwoordelijk is voor alles wat er met de auto gebeurt in dat proces.
Elon Musk stuurt korte mail
Dit levert voor het bedrijf van Elon Musk grote financiële risico’s op. Niet alleen zijn er de kosten voor de productie en de levering, ook krijgt de autofabrikant zijn geld pas op het moment dat de auto daadwerkelijk geleverd is. Daardoor ontstaat er soms op papier een scheef beeld aan het einde van een financieel kwartaal.
De reden dat het einde van het kwartaal dit keer zo intens is, komt onder meer door eerder geproduceerde auto’s. Die auto’s missen enkele onderdelen, doordat er wereldwijde tekorten zijn in de bevoorradingsketen. Die onderdelen zijn nu wel beschikbaar, waardoor er meer auto’s dan ooit de deur uit gaan momenteel.
Beter te managen in de toekomst
In dezelfde e-mail laat Elon Musk ook weten dat dit in de toekomst mogelijk beter te managen is. Hij hoopt erop dat de zaken iets gemakkelijker gaan in het volgende kwartaal. Tesla kan dit probleem oplossen door meer auto’s naar volgend jaar door te schuiven, maar er is ook een andere oplossing.
Elon Musk zou ervoor kunnen kiezen meer gebruik te maken van de Gigafactory in Berlijn, waardoor er minder auto’s geëxporteerd hoeven te worden uit Shanghai of Fremont. Daar staan twee andere productielijnen. Echter, volgende maand start de productie van de Tesla Model Y in Berlijn, die mogelijk een jaar aanhoudt.