Facebook bouwt een algoritme dat je overal kan volgen

Apps Jeroen Kraak 15 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Facebook komt met een nieuw algoritme dat je daadwerkelijk overal volgt. De grote vraag is of je er echt op zit te wachten.

Facebook weet veel van je, misschien wel te veel. Het zorgt grote doel daarvan is om ervoor te zorgen dat je diensten van het bedrijf zoals Instagram en natuurlijk Facebook zelf zo lang mogelijk gebruikt. Dan kan het bedrijf meer advertenties laten zien waardoor het weer meer geld kan verdienen.

Facebook maakt een eigen AR-bril

Toch wordt het Facebook nu moeilijker gemaakt door Apple en Google die het met hun besturingssystemen op mobiele apparaten het moeilijker willen maken om gevolgd te worden. Dit tot ongenoegen van Facebook die dat logischerwijs niet ziet zitten. Facebook heeft daarvan geen last bij producten die het zelf ontwikkeld. Zo komt het nu met een eigen AR-bril in samenwerking met RayBan.

Lijkt het je niet geweldig: een slimme bril die alles kan zien, horen en onthouden watje doet. Voeg daarbij ook nog Facebook aan toe en dat maakt ons totaal niet enthousiast, zeker niet vanwege de reputatie van het bedrijf. Zo klapte recent nog een medewerkster uit de school over het algoritme van het bedrijf.

Een algoritme dat alles ziet

Facebook ziet het nieuwe Ego4D-project, zoals het nieuwe AI-algoritme heet, als heel handig voor haar gebruikers. Het bedrijf heeft dan ook vijf benchmarks voor het nieuwe project, meldt het in een blogpost.

  • Episodic Memory: wat gebeurt wanneer? (bijvoorbeeld: waar liggen mijn sleutels?)
  • Forecasting: Wat ga ik zo doen? (Bijvoorbeeld: wacht, heb hebt al zout toegevoegd aan het recept?)
  • Hand and object manupulation: Wat ben ik aan het doen? (Bijvoorbeeld: het leren van het spelen van drums)
  • Audio-visual diarization: Wie zegt wat wanneer? (Wat was het hoofdonderwerp tijdens de les?)
  • Social interaction: Wie praat met wie? (Help me om deze persoon beter te verstaan tijdens ons gesprek in een druk restaurant)

Wat opvallend is aan de video die Facebook is gepost, vertelt het nog helemaal niets over de privacy van de gebruiker. Ook laat het niet weten of gegevens gebruikt kunnen worden voor op maat gemaakte advertenties. Tegen The Verge zegt Facebook dat het de privacyrichtlijnen later gaat ontwikkelen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen