Facebook en Instagram: ‘Sta tracking toe om onze apps gratis te houden’
Facebook onderzoekt manieren om gebruikers zo ver te krijgen dat ze zich laten tracken op een iPhone of iPad. Met de release van iOS 14.5 hebben gebruikers dat veel duidelijker zelf in de hand. Wanneer ze het verzoek afwijzen, dan zijn apps en advertentieplatformen niet meer in staat iemand online, via sites en apps, te volgen.
Op dit moment valt Facebook hier gebruikers dus nog niet mee lastig, maar onderzoeker Ashkan Soltani heeft ontdekt dat het bedrijf er dus wel mee bezig is. Soltani laat zien wat voor soort notificatie je zou kunnen ontvangen wanneer je tenminste iOS-versie 14.5 op je iPhone (of iPadOS 14.5 op je iPad) hebt staan.
Facebook wil je blijven volgen
In de notificatie wordt uitgelegd dat je op iOS-versie 14.x zit en dat je daarom toestemming moet geven voor het online volgen. Dit geldt voor zowel Instagram als Facebook. Er wordt ook gemeld dat het bedrijf de toestemming gebruikt voor het weergeven van relevante advertenties (waar natuurlijk goed aan verdiend wordt).
And it begins. @Facebook / @Instagram explore additional scare tactics to combat @Apple iOS14 #ATT privacy changes.
“Help keep Facebook free of charge” pic.twitter.com/mOB9WJpz9A
— ashkan soltani (@ashk4n) April 30, 2021
Twee andere redenen die gegeven worden voor het verlenen van toestemming, luiden als volgt. Ten eerste zouden beide platformen zodoende gratis kunnen blijven (implicerende dat je nergens voor gaat betalen). Ten tweede zou je hiermee (lokale) bedrijven steunen die leunen op dit soort advertenties.
Apple staat dergelijke notificaties toe
Apple heeft niets tegen dit soort notificaties, waardoor je als iOS-gebruiker in de toekomst mogelijk veel van dit soort berichten gaat tegenkomen. Wat niet mag, is mensen functies ontnemen wanneer ze niet akkoord gaan met het tracken. Ook mogen gebruikers in feite geen content mislopen wanneer ze gewoon ‘nee’ zeggen.
https://www.want.nl/facebook-minder-fel-dan-voorheen-ios-14-5-feature-is-handelbaar/
Op moment van schrijven is het onduidelijk of Facebook daadwerkelijk deze notificaties uitrolt naar al z’n gebruikers. Gezien het werk dat er tot nu toe ingestopt is, lijkt de kans echter aannemelijk. Facebook lijkt verder te voldoen aan Apples richtlijnen, waardoor er ook niets meer in de weg ligt.