Zo ziet de Clubhouse-kopie van Facebook er nu uit
Het succes van Clubhouse is andere tech-bedrijven niet ontgaan. Facebook test nu een eigen versie die verdacht veel op het origineel lijkt.
Ineens was daar uit het niets Clubhouse. De app is nu een aantal maanden actief, maar is nog steeds niet compleet uitgerold. Mensen kunnen de dienst alleen gebruiken wanneer ze worden uitgenodigd door anderen. Pas recent is er ook een Android-versie uitgekomen, waardoor de app nu voor meer mensen beschikbaar is.
Facebook komt met een eigen Clubhouse
Andere tech-bedrijven kijken ook naar Clubhouse en komen met eigen alternatieven. Recent bracht Spotify al een eigen versie op de markt en nu is Facebook aan de beurt. De eerste testen zijn in volle gang in de Verenigde Staten. Daardoor weten we nu hoe de app eruitziet en het lijkt verdacht veel op Clubhouse zelf.
Het plan van een eigen Clubhouse voor Facebook weten we al sinds april. CEO Mark Zuckerberg kondigde aan dat Facebook me een eigen platform komt voor audioproducten, waaronder de chatrooms die we kennen uit Clubhouse.
Live Audio Rooms
In een blog laat Facebook nu meer weten. “Live Audio Rooms op Facebook maakt het voor je mogelijk om te luisteren en mee te doen met live gesprekken met publieke figuren en experts over de onderwerpen die jou interesseren. Publieke figuren kunnen vrienden, volgers en andere luisteraars uitnodigen om mee te doen aan het gesprek. Het aantal sprekers is maximaal 50. Er zitten geen limieten aan het aantal luisteraars.”
De Live Audio Rooms zullen bovenaan je nieuwsoverzicht komen, nog boven de stories. Tijdens sessies zul je ook meldingen krijgen wanneer vrienden of volgers meedoen aan een gesprek.
Het uiterlijk van de nieuwe dienst van Facebook lijkt zeer veel op die van Clubhouse. Je ziet profielfoto’s en de sprekers staan bovenaan. Wel kunnen de luisteraars sterren kopen om deze te versturen naar de hosts. Zij komen dan bovenaan in het overzicht te staan.
Nog niet in Nederland
De dienst kun je overigens nog niet in Nederland gebruiken. Facebook begint met het testen in de Verenigde Staten. Overigens zegt het bedrijf dat dit pas het begin is van audio. Facebook lanceert ook haar nieuwe podcastondersteuning, waardoor gebruikers ook makkelijker podcasts kunnen ontdekken.