Geen Facebook en Instagram in Europa: waarom zou Meta het doen?
Meta, het bedrijf dat eerder bekendstond als Facebook, is het niet eens met de plannen van de Europese Unie. De Amerikaanse partij zou naar eigen zeggen zelfs pittige stappen moeten nemen. Moeten we in Europa leven zonder Facebook en Instagram?
Daar lijkt het wel op wanneer je het jaarlijkse rapport van Meta leest. Het Amerikaanse bedrijf stuurt ieder jaar zo’n rapport naar de US Securities and Exchange Commission. De Amerikaanse toezichthouder staat beter bekend als de SEC.
Meta wil gegevens uitwisselen
Om de opmerking van Meta te kunnen begrijpen, moeten we eerst terug naar de oorsprong. Wat is er precies aan de hand?
Amerikaanse bedrijven, die opereren in Europa, bewaren de verzamelde gegevens van Europese burgers op Amerikaanse servers. Dat is mogelijk door een trans-Atlantische datatransfer-framework genaamd Privacy Shield. Een framework dat door Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, gebruikt wordt om die gegevens legaal uit te wisselen en op te slaan. In aanvulling daarvan maakt het bedrijf ook gebruik van Standard Contractual Clauses (SCCs).
Zowel het framework als de overeenkomst staat nu onder druk in Europa. De Privacy Shield is volgens het Europese Hof van Justitie in strijdt met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en daarom in 2020 vernietigd. De Ierse Data Protection Commission (IDPC) deed daar in hetzelfde jaar nog een schepje bovenop door ook die SCCs op te schorten. Het resultaat: Meta moet voor Facebook en Instagram een nieuwe manier vinden om de gegevens legaal te verwerken en op te slaan.
Facebook en Instagram uit Europa?
Als Europa niet met een nieuw verdrag komt en Meta zijn gegevens alleen nog maar in Europa op mag slaan, dan komt het bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. In het jaarrapport laat de grootmacht aan de Amerikaanse SEC weten dat het hierdoor niet meer kan functioneren in ons werelddeel. “Als we geen gegevens kunnen verplaatsen tussen landen en regio’s waarin we opereren, kunnen we onmogelijk onze diensten verlenen”, zo is in het rapport te lezen.
Daarom verwacht Meta een nieuw verdrag vanuit Europa, omdat het alternatief volgens het bedrijf vrij simpel is. “Als er geen nieuw trans-Atlantische datatransfer-framework wordt toegepast of we niet door kunnen met de huidige SCC’s zullen we waarschijnlijk een aantal producten en diensten, waaronder Facebook en Instagram, niet meer kunnen aanbieden.”
Volgens Facebook is de voornaamste reden dat het geen advertenties meer kan richten op de juiste doelgroep, waardoor het bedrijf op financieel vlak geraakt wordt.
Gaan Facebook en Instagram echt verdwijnen?
Meta zet natuurlijk niet voor niets een dergelijke opmerking in een jaarrapport naar een Amerikaanse toezichthouder. Het bedrijf wil Facebook en Instagram gebruiken om de druk op te voeren, zodat het zijn zin kan krijgen in Europa. Maar is het ook daadwerkelijk bereid een dergelijke actie door te voeren?
Die kans is, gezien het geld dat Meta in Europa verdient en kan blijven verdienen, wat ons betreft erg klein. Zo wordt ook duidelijk nadat een woordvoerder van Meta het volgende statement aan onze website geeft: