Nieuwe update Instagram en Facebook zorgt voor flinke frustratie

Apps Jeroen Kraak 21 nov 2024
Leestijd: 2 minuten

Scrol je vaak door Instagram en Facebook, dan kom je voor een onaangename verrassing te staan. Meta voert op de apps reclames toe die je niet kan skippen.

Facebook en Instagram zijn twee van de grootste sociale media die moederbedrijf Meta bezit. Dikke kans dat jij er ook behoorlijk wat tijd op doorbrengt. Toch kan dat nog wel langer worden door een nieuwe functie. En nee, dat is niet vrijwillig.

Facebook en Instagram voeren reclameblokken in. Deze kun je helaas niet skippen.

De nieuwe irritante Facebook en Instagram-functie

Als je nu door Instagram of Facebook scrolt, valt je iets op. Je kunt niet zomaar eindeloos naar beneden scrollen. In plaats daarvan krijg je ineens te maken met een reclameblok. Het heeft hetzelfde effect als bij een televisieuitzending.

Je moet dus helemaal een reclame afkijken voordat je verder kunt gaan met scrollen. Er is geen manier om hier gratis onderuit te komen. Deze functie lijkt niet zomaar te zijn ingevoerd.

Nieuwe update Instagram en Facebook zorgt voor flinke frustratie
(Afbeelding: WANT/Jeroen Kraak)

Meta moet op Facebook en Instagram minder gepersonaliseerde advertenties tonen, tenzij je er toestemming voor geeft. Wellicht heb je deze vraag al voorbij zien komen als je de nieuwe update hebt geïnstalleerd. Met minder gepersonaliseerde advertenties verdient Meta minder geld en dus moet het op zoek naar andere manieren om de kas te spekken. Dat doet het nu dus met reclameblokken, zodat je een video wel moet uitkijken.

Daarnaast promoot Meta nu ook iets anders. Het heeft de prijs voor het abonnement voor Instagram en Facebook zonder advertenties verlaagd met 40 procent. De prijs gaat van 9,99 euro naar 5,99 euro per maand voor alleen de webversie. Wil je geen advertenties in de app, dan gaat de prijs van 12,99 euro naar 7,99 euro. Voor elk ander account dat erbij komt, moet je 4 euro betalen voor de webversie en 5 euro voor de apps op Android en iOS.

Meta is woedend

Meta trekt van leer tegen de Europese Unie over het besluit om minder persoonlijke advertenties te tonen. Deze beslissing komt voort uit de Digital Markets Act (DMA) Het zou bedrijven omzet kosten, wat volgens het bedrijf zou leiden tot minder economische groei en banen. Het bedrijf vindt dat persoonlijke advertenties een vitaal component zijn voor het internet. Een bewering die natuurlijk vooral te maken heeft met minder omzet voor Meta zelf.

Misschien zijn die reclameblokken op Instagram en Facebook juist goed. Zo sluit je eerder de app af en ben je minder op social media. Iets wat sowieso verstandig is om te doen.

WhatsApp wil Facebook en Instagram toch nog op nare manier volgen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen