Facebook wordt Meta: 5 feiten over de controversiële wijziging
Facebook gaat van naam veranderen, dat is het nieuws dat vorige week naar buiten kwam. CEO Mark Zuckerberg maakte gisteravond bekend onder welke naam het bedrijf verder zou gaan en wat dit betekent voor het bedrijf. Tijd om kennis te maken met Meta.
Aan de hand van vijf feiten praat ik je bij over de naamsverandering en alles wat dat voor Facebook gaat betekenen.
5 feiten over Meta: de nieuwe naam van Facebook
Waarom heeft Facebook voor de naam Meta gekozen en wat betekent dit voor de producten van het bedrijf? Dat zijn vragen die ik je aan de hand van deze vijf feiten probeer te beantwoorden:
#1 Waarom de naam Meta?
Facebook wil zich meer gaan richten op een digitale wereld genaamd de Metaverse. Ik kan je niet in een paar zinnen uitleggen wat dit precies inhoudt, maar wel een klein idee geven. Het gaat er in ieder geval om dat je met een digitaal personage een leven kunt leiden. Je gaat dus naar een digitaal concert, koopt een digitaal shirt met digitaal geld (crypto) en kan deze vervolgens bij een ander digitaal evenement weer aantrekken. Misschien een beetje vaag, maar dat is wel wat het is.
Met de naam Meta wil Facebook dus laten zien dat het zich gaat richten op de Metaverse.
#2 Meta niets te maken met controversie
Facebook is meerdere keren in opspraak gekomen en dat is de naam van het bedrijf niet echt ten goede gekomen. Het lijkt dus hartstikke logisch dat het bedrijf zijn naam verandert in Meta. Al lijkt de koers en houding van Mark Zuckerberg niet echt te veranderen. In een interview met The Verge liet hij weten dat de naamsverandering niets te maken heeft met de slechte reputatie, omdat het een heel slecht idee zou zijn. Al weet iedereen dat een naamsverandering een heel goed idee zou zijn…
Het hele interview met Mark Zuckerberg is via deze link te lezen op The Verge.
#3 Helaas, Mark Zuckerberg is nog steeds de baas
Tja, je hebt het goed gelezen. Waar sommige mensen het graag anders zouden zien, is het nu eenmaal een feit dat Mark Zuckerberg nog steeds aan het hoofd van het bedrijf staat.
#4 Iconische Facebook bord is al weg
Bij het hoofdkantoor van Facebook in California heeft altijd een iconisch bord gestaan. Op dat bord was het typerende duimpje van het platform te zien. Dat duimpje is inmiddels verdwenen en heeft plaats gemaakt voor het nieuwe Meta-logo. Dat logo is een M in de vorm van een oneindige loop.
#5 Oculus Quest wordt Meta Quest
Niet iedereen weet het, maar Oculus (van de VR-brillen) valt ook onder Facebook. Dat gaat met ingang van 2022 een stuk duidelijker worden. Het Amerikaanse bedrijf zal de naam Oculus namelijk langzaam maar zeker laten verdwijnen en zijn eigen naam aan de bijbehorende producten hangen. De Oculus Quest wordt dus de Meta Quest en de Facebook Portal de Meta Portal. Als je vanaf volgend jaar de Oculus Quest niet meer kan vinden in de winkels, dan weet je dus waarom.