Facebook waarschuwt nu wanneer je een oud bericht deelt
Nepnieuws op internet is een groot probleem. Facebook hoopt met een nieuwe feature het probleem iets te verkleinen.
Als je Facebook, Twitter of Instagram gebruikt, ben je het vast wel eens tegengekomen: nepnieuws. Er worden beweringen gedaan die niet kloppen, of oude video’s en foto’s worden gebruikt bij een gedeeld bericht. Het zorgt ervoor dat het voor sommige mensen moeilijk te onderscheiden is wat echt is, of wat juist nep.
Facebook gaat je waarschuwen bij oude berichten
Een van de bronnen op Facebook van nepnieuws, zijn de gedeelde artikelen. Die zie je in je timeline als een bekende het deelt of doorstuurt. Dat gaat nu nog gemakkelijk, maar Facebook gaat een kleine hobbel toevoegen, laat het weten in een blog. Dat heeft betrekking op mensen die oudere foto’s, video’s of berichten willen gaan delen. Bij media die ouder dan 90 dagen oud zijn, gaat het de gebruiker waarschuwen. Zij krijgen een notificatiescherm te zien dat het oude media is en of de gebruiker zeker weet of hij het wil uploaden. Het hoopt daarmee gebruikers te ontmoedigen om oude artikelen te delen. Facebook ziet dat oude berichten die uit hun context worden getrokken een rol hebben in de verspreiding van nepnieuws.
Het is niet voor het eerst dat Facebook met een waarschuwingsscherm komt. Iets soortgelijks was al te zien op Instagram. Daar kregen gebruikers een pop-up notificatie als ze een negatieve of haatdragende reactie over iemand wilde plaatsen. Uit onderzoek van het bedrijf blijkt dat die pop-ups geholpen hebben en dat mensen minder haatdragend waren.
Nog meer notificaties in de toekomst?
Mogelijk blijft het niet bij een notificatie van oudere artikelen alleen. In een blog laat het bedrijf weten na te denken om ook bij ander soort berichten een notificatiescherm in te schakelen. Een van de onderwerpen waarbij mogelijk waarschuwingen gaan verschijnen is Covid-19. Het wil daarbij bronnen tonen en mensen sturen naar de landelijke gezondheidsdiensten.
Eerder kondigde Facebook al een andere opmerkelijke maatregel aan tegen nepnieuws. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om politieke advertenties niet meer te zien.