Lotus brengt verwarring: waar in Nederland moet jij je elektrische auto nu opladen?
Heb je in je elektrische auto een keer geen last van laadstress vanwege de actieradius, dan is het wel van alle laadpalen. FastNed, Tesla Supercharger of een van de reguliere tankstations met laadservice. Nu komt er ook nog eens Lotus bij, maar welke moet je nou kiezen?
Het is begrijpelijk dat je de weg een beetje kwijtraakt met alle verschillende soorten laadstations die er zijn, als je voor het eerst een EV hebt. Hoewel het allemaal hetzelfde lijkt, moet je ook rekening houden met een aantal verschillen.
Je elektrische auto opladen bij Tesla, Fastned of gewoon thuis
In principe kun je een elektrische auto overal opladen. Het kan zelfs met een regulier stopcontact, maar toch is dat niet aan te raden. Het gebruikt dan het volledige vermogen van je huis, waardoor je geen wasje kunt draaien. Een gewone laadpaal is dus beter.
Toch is het niet altijd mogelijk om thuis je elektrische auto op te laden. Je hebt bijvoorbeeld geen laadpaal voor de deur of moet een langere reis maken dan dat je actieradius is. Dan ontkom je er niet aan om een laadstation onderweg te vinden. Maar welke moet je nou gebruiken?
Een laadstation van Fastned
Als eerste is het afhankelijk van je laadpas. Je hebt een aantal verschillende aanbieders. Sommige bieden alleen bepaalde merken aan, terwijl je met andere aanbieders van passen overal kunt opladen.
Het maakt dus niet uit of je FastNed, Shell of een openbare laadpaal gebruikt. Daarnaast kan het bij sommige aanbieders ook gewoon met je creditcard of bankkaart, net zoals dat kan bij onbemande tankstations voor benzineauto’s.
Hoe zit het bij Ionity?
Een van de andere grote spelers qua oplaadstations is Ionity. Net zoals Fastned kun je hier ook opladen met een maximale snelheid van 350 kW. Daarnaast heeft het bedrijf in Nederland ook laadpalen van maximaal 50 kW.
Bij Ionity kun je betalen via een laadpas of de speciale app van het bedrijf. Wel is het handig om te weten dat je hier vooral terecht kunt met de CSS Combo-aansluiting.
Opladen bij de Tesla Supercharger
Bij een Tesla Supercharger moet je echter wel oppassen. Hier kunnen alleen elektrische auto’s laden met een CCS Combo-aansluiting, naast de reguliere Tesla-stekker. In principe kunnen alleen de Nissan Leaf en de Lexus UX300e deze niet gebruiken, aangezien die een CHAdeMO-aansluiting hebben. Ook een wat groter aantal hybride auto’s ondersteunen geen CCS Combo.
De Tesla Supercharger werkt overigens net wat anders dan de Fastned, of een ander laadstation. Hierbij heb je niets aan een laadpas. Je moet de speciale Tesla-app gebruiken om gebruik te kunnen maken van de laadpalen van het merk van Elon Musk. Je betaalt dan via creditcard of een incasso.
Toch moet je bij een Tesla Supercharger wel oppassen. Als je de elektrische auto laat staan terwijl die opgeladen is, heeft het bedrijf een zogenaamde idle fee als het laadstation minimaal voor de helft bezet is. Met andere woorden: blijven staan terwijl je batterij vol is, betekent simpelweg lappen.
Laadsnelheden van de elektrische auto
Wel bieden de verschillende aanbieders verschillende snelheden aan. Als je bijvoorbeeld in een parkeergarage laadt, is de snelheid niet zo hoog als bij een laadstation van Fastned of de Tesla Supercharger.
Kijk dus altijd hoe hoog de snelheid is van een bepaald station. Is deze hoger dan dat je auto aankan, dan is dat geen probleem. Dan wordt gewoon het maximale vermogen van je voertuig aangehouden. Omgekeerd kan natuurlijk vervelend zijn. Je wil niet langzaam laden als je haast hebt.
Toch heeft het snelladen van je elektrische auto wel een nadeel. Het is namelijk duurder dan gewone laadstations. Als je dus geen haast hebt, kan je beter voor die laatste optie kiezen aangezien het beter is voor je portemonnee.
Batterij verwisselen
Dan is er ook nog een vreemde eend in de bijt. De eigenaren van de elektrische auto’s van Nio kunnen hun batterij verwisselen bij speciale laadstations als ze een speciaal abonnement hebben. De bijna lege accu wordt uit de auto gehaald en een kersverse batterij wordt erin gezet.
Hoewel deze auto’s op deze manier aan een volle lading komen, is traditioneel laden ook gewoon mogelijk. Je hebt dus vrij veel keuze als je de elektrische auto opladen. Heb je geen haast, laad dan vooral regulier op.
Lotus als nieuwe speler
Nu kondigt ook Lotus aan met eigen laadstations te komen. Het bijzondere is dat deze laadsnelheden bieden tot 450 kW. Dat is meer dan de meeste moderne laadstations zoals die van Fastned. Die gaan maximaal tot 350 kW. Een Tesla Supercharger gaat dan maar tot 250 kW.
De laadstations van Lotus moeten vanaf het tweede kwartaal van 2024 verschijnen. Dat gebeurt zowel in Midden-Oosten als Europese steden. Nog meer keuze dus.
Is het wel verstandig om een tweedehands elektrische auto te kopen?