Meer ongelukken met fatbikes, maar ingrijpen ‘onmogelijk’

Tech Jeroen Kraak Vandaag
Leestijd: 2 minuten

Het aantal ongelukken met fatbikes is het tweede kwartaal van dit jaar fors toegenomen. Toch kan er niet ingegrepen worden.

Je ziet ze bijna dagelijks voorbij zoeven op straat: fatbikes. Vaak zijn de bestuurders van deze elektrische fietsen vrij jong. Op zich geen probleem, ware het niet dat zij opvallend vaak betrokken raken bij ongelukken.

Steeds meer stemmen pleiten daarom voor strengere regelgeving rondom het gebruik van fatbikes. Maar dat blijkt in de praktijk lastig te realiseren.

De populariteit van fatbikes neemt snel toe, maar helaas groeit ook het aantal ongelukken in hetzelfde tempo. In het eerste kwartaal van 2024 belandden 25 fatbike-bestuurders op de spoedeisende hulp, terwijl dat aantal in het tweede kwartaal opliep tot maar liefst 115.

Dit brengt het totaal aantal bestuurders van fatbikes dat in de eerste helft van 2024 op de spoedeisende hulp belandde op 140. Ter vergelijking: in heel 2023 kwamen 75 bestuurders in het ziekenhuis terecht. Dat betekent een stijging van bijna 100 procent, en het jaar is nog niet voorbij.

Meer ongelukken met fatbikes, maar ingrijpen 'onmogelijk'
(Afbeelding: Unsplash/Nick Russill)

Wat vooral opvalt, is dat de helft van de slachtoffers tussen de 12 en 15 jaar oud is. Van deze groep liep 24 procent hersenletsel op, twee keer zoveel als bij kinderen van dezelfde leeftijd op een gewone fiets.

Bovendien hebben niet alle ziekenhuizen gegevens gedeeld. Volgens VeiligheidNL ligt het werkelijke aantal slachtoffers waarschijnlijk nog hoger.

De overheid zegt geen actie te kunnen ondernemen

Je zou denken dat het tijd is voor maatregelen. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, volgens minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat. Het is wettelijk gezien moeilijk om onderscheid te maken tussen fatbikes en gewone elektrische fietsen.

En zelfs als er regels komen, denkt de minister dat fabrikanten hun fatbikes simpelweg zullen aanpassen om binnen de wet te blijven, bijvoorbeeld door het type zadel of de bandbreedte te wijzigen.

Toch lijkt de Tweede Kamer zich daar niet bij neer te leggen. Er zijn verschillende moties ingediend, waaronder voorstellen voor een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht.

Artsen pleiten voor strengere maatregelen

Het zijn niet alleen politici die oproepen tot regelgeving. Ook artsen en politie pleiten voor strengere controles. “Wat ik vroeger zag bij motorcrossers, zie ik nu bij elektrische fietsen”, zegt aangezichtschirurg Leander Dubois. Sommige medisch specialisten gaan zelfs zo ver dat ze pleiten voor een rijbewijs voor fatbikes.

De politie wil ook meer controles, maar heeft daar te weinig capaciteit voor. Een mogelijke oplossing zou zijn dat boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren) deze taak op zich nemen. Zij vrezen echter agressie en geweld tijdens controles. Ook de politie ondersteunt het voorstel voor een minimumleeftijd van 14 jaar. Deze week moet meer duidelijk worden wanneer er gestemd wordt over het wetsvoorstel.

Van Mustang tot McLaren: deze automerken hebben elektrische fietsen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen