Vijf redenen om (niet) voor de Fiat 500X te kiezen
De Fiat 500 kennen we allemaal en is een populair model van de automaker. Sinds 2014 is het kleintje ook beschikbaar als SUV model in de vorm van de Fiat 500X. Het X model komt met alle karakteristieken van de originele Fiat 500, maar voegt dat wat extra laadruimte en veelzijdigheid aan toe. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Fiat 500X te gaan.
Soepel manoeuvreren
De Fiat 500X is net zoals het originele model fijn om in te rijden, omdat het een behendig en wendbaar autootje is. Je kunt soepel manoeuvreren en precies sturen. Dat maakt het een handige auto voor in de stad met allerlei kronkelige straatjes. Het formaat van de auto is uiteraard ook handig als je in de stad woont, waar er altijd maar gebrek aan parkeerplaatsen lijkt te zijn.
Naadloos en stil
Vaak zijn wat kleinere auto’s vrij lawaaierig om in te zitten en zit je ook niet zo soepel. Bij de Fiat 500X valt dat echter reuze mee en dringen er nauwelijks geluiden van buiten naar binnen, zelfs als je op de snelweg zit. Hoewel de vering redelijk stug is, zit je toch behoorlijk comfortabel in de auto en worden de schokken goed genoeg opgevangen.
Veilig kleintje
Het kleine autootje doet het ook behoorlijk goed als het aankomt op veiligheid. Meestal is dat helaas wat minder bij kleinere voertuigen. Zo kun je kiezen voor dodehoekbewaking, lane assist, adaptieve cruise control en autonomous city brake. Het kleintje heeft hoge veiligheidsscores gekregen van The Insurance Institute for Highway Safety. De veiligheidsfeatures werden zelfs als geavanceerd beoordeeld. Daarnaast heeft de Fiat 500X van het instituut ook de “Top Safety Pick” award gekregen. Zij zijn er in ieder geval dus van onder de indruk.
Beperkte ruimte in Fiat 500X
Hoewel je het natuurlijk wel verwacht van een kleine auto, is er toch relatief weinig ruimte aan de binnenkant. Zeker als je het vergelijkt met andere kleine SUV’s. Het plafond is redelijk laag, waardoor lange mensen het wat problematisch kunnen krijgen. Ook is er niet echt ruimte voor lange benen, wat ook niet meehelpt. Hoewel er in de kofferbak meer ruimte is dan bij de standaard 500X, is ook deze wat minder dan bij andere compacte SUV modellen.
Niet zo krachtig
Ook als we kijken naar de power, is het wat minder dan bij de concurrent. De krachtigste motor is goed voor 140pk, wat toch een beetje matig is. Dat is de 1.4 liter Turbo MultiAir benzinemotor. Deze heeft een topsnelheid van 190 km per uur. Op zich zijn het wel prima specificaties als je binnen de stad blijft, maar als je voor kracht gaat zijn er betere opties.
Ben je ook benieuwd naar de vijf redenen om wel of niet voor de normale Fiat 500 te gaan? Hier vind je ze. Overigens kan de Fiat 500 er soms behoorlijk ruig uitzien voor een klein autootje. Het Italiaanse bedrijf Giannini Automobili toverde de auto om van een schattig dingetje tot een gevaarlijk uitziende krachtpatser.