Fietsersbond wil verbod op deze gevaarlijke elektrische fiets-trend
Elektrische fietsen zijn er in allerlei soorten en maten, en sommige daarvan hebben unieke functies. Zo zijn er modellen die je heel gemakkelijk kunt opvoeren. Met behulp van een app lopen deze e-bikes moeiteloos een stuk harder dan de toegestane maximale snelheid. Volgens de Fietsersbond moet daar snel wat tegen gedaan worden.
De Fietsersbond laat tegenover de NOS weten dat er door deze trend gevaarlijke situaties ontstaan. Het snelheidsverschil op het fietspad wordt volgens Jaap Kamminga veel te groot. Er zijn tegenwoordig elektrische fietsen op de markt die je heel eenvoudig kan opvoeren. Vaak is een bijgeleverde app al genoeg om de maximale snelheid van je e-bike flink te verhogen.
Je elektrische fiets tunen
Een goed voorbeeld daarvan is Super73. Dit Amerikaanse merk maakt elektrische fietsen die lijken op brommers, en zo hard lopen ze ook. Zonder al te veel moeite te doen, gooi je de snelheid flink omhoog. Er is zelfs een instelling waarmee je deze e-bike 50 kilometer per uur kunt laten gaan, zonder dat je zelf hoeft te trappen. Lekker snel, maar ook gevaarlijk en tevens verboden.
In Nederland mag een elektrische fiets je ondersteunen tot 25 kilometer per uur. Wil je harder? Dan zul je dat met je spierkracht voor elkaar moeten krijgen. Met een speed pedelec ligt de maximale snelheid hoger, maar dan moet je wel een helm dragen en een kenteken hebben. Bij een e-bike van Super73 hoeft dat niet, ondanks dat hij wel net zo hard kan.
Nog geen verbod op e-bikes tunen
Het is dan ook verboden om dit soort e-bikes in deze stand te zetten. Het is alleen lastig om te handhaven, omdat je het van de buitenkant niet kunt zien of hij getuned is. Je zult iemand op heterdaad moeten betrappen. Het risico dat je gepakt wordt is dan ook laag, dus veel gebruikers maken stiekem toch gebruik van deze snelle stand.
De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland willen dan ook dat er al eerder ingegrepen wordt. Het gat in de wetgeving moet volgens hen aangepast worden, zodat we kunnen voorkomen dat dit soort elektrische fietsen in deze vorm op de markt komen. E-bike fabrikanten zouden de mogelijkheden tot tunen moeten aanpassen afhankelijk van het land waar ze deze naar toe sturen.
VanMoof geeft het goede voorbeeld
Het Nederlandse VanMoof doet dit al. Hun Elektrische fietsen gaan maximaal 25 kilometer per uur, maar zijn via de app op te voeren naar 32 kilometer per uur. Deze optie is niet bedoeld voor ons, maar voor de Amerikaanse markt waar de maximale snelheid hoger ligt. Deze tune-optie hebben Amerikanen nog steeds, maar is er in de EU uitgehaald.
Elektrische fiets: komt er binnenkort een helmplicht voor e-bikes?
Super73 heeft dat niet gedaan, en is dat ook nog niet van plan. Volgens hen houden de meeste gebruikers zich aan de regels. Daarnaast willen ze hun klanten de mogelijkheid geven op eigen terrein aan de slag te gaan met deze hogere snelheid. Dit is namelijk wel toegestaan.
Optreden tegen opgevoerde elektrisch fietsen
Het ministerie van Infrastructuur geeft aan dit wel te begrijpen. Als jij met een opgevoerde elektrische fiets over privéterrein wil razen, dan moet dat mogelijk zijn. Daarom lijkt een verbod voorlopig nog niet te gaan gebeuren. Volgens het ministerie ligt de focus vooralsnog op het handhaven van de wet. De politie is er alert op en zal overtreders de spelregels uitleggen of een boete geven.