Vijf redenen om (niet) voor een Ford C-Max te kiezen
De Ford C-Max begon als multi-purpose vehicle variant van de Ford Focus en heeft sinds 2003 verschillende veranderingen ondergaan. Het is een auto die geschikt is voor verschillende soorten mensen, van ouders met kinderen tot single vrouwen die houden van shoppen. De auto levert mooie prestaties, maar natuurlijk zijn er ook altijd weer nadelen. Dit zijn de vijf redenen om wel of niet voor de Ford C-Max te gaan.
Krachtig autootje
Een voordeel van de Ford C-Max is dat de auto beschikbaar is als hybrid variant. De combinatie van een verbrandingsmotor met elektrische motoren zorgt voor behoorlijk wat power en een snelle acceleratie. Zo is de 2.0 liter viercilinder motor samen met de twee elektrische motoren goed voor 195pk. Niet alleen de hybrid versie is echter krachtig, maar ook de ander motoren mogen er zijn. Zo is de 1.5 liter EcoBoost benzinemotor goed voor 150pk en is hij daarbij ook nog eens redelijk zuinig en heeft hij een lagere uitstoot dan gebruikelijk.
Genoeg ruimte voor iedereen
Hoewel de auto niet de allergrootste op de weg is, heeft Ford wel voor ruim genoeg plek voor zowel de bestuurders als passagiers gezorgd. Dit is iets wat de auto differentieert van andere vergelijkbare modellen, waar vaak in het bijzonder lange mensen gebrek aan ruimte hebben. Bij de C-Max is er juist extra veel ruimte achterin, zodat je gezellig met iedereen op stap kunt.
Altijd een comfortabele rit
Naast ruimte is er aan de binnenkant ook gedacht aan genoeg comfort. De vering is dusdanig ontworpen dat de meeste imperfecties op de weg verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ook achterin zit iedereen comfortabel en zoef je naadloos mee over de weg.
Minder efficiënt dan andere hybrids
Hoewel de hybrid Ford C-Max een stuk zuiniger is dan vergelijkbare auto’s uit hetzelfde segment met een benzine- of dieselmotor, wint de auto het niet van andere hybrids. Als je gaat voor de meest efficiënte auto, is de C-Max duidelijk niet de beste optie. De auto verbruikt zo’n 18 km per liter in de stad en 16 km per liter op de snelweg.
Weinig ruimte voor bagage
Zoals vaak het geval is komt de auto dus met ruim genoeg plek voor alle passagiers, maar weer net te weinig ruimte voor de bagage. Het lijkt vaak een of/of spel te zijn, waarbij je moet kiezen voor mensen of spullen. Bij concurrerende modellen krijg je vaak net iets meer ruimte in de kofferbak. Als je gaat voor de speciale plug-in hybrid C-Max Energi, heb je nog minder ruimte want de Energi batterij pikt hier ook nog wat van in.
De Ford C-Max is gebaseerd op de Ford Focus, maar als je liever iets compacters wilt kun je natuurlijk ook gewoon voor de Focus zelf gaan. Dit zijn de vijf redenen om wel of niet voor de Ford Focus te kiezen.