Ford-baas heeft grote vraagtekens over ontwikkelingen elektrische auto’s

Elektrische auto's Jeroen Kraak 24 mei 2023
Leestijd: 4 minuten

De ontwikkeling van de elektrische auto gaat razendsnel. Bijna alle merken zetten er vol op in waardoor er ook steeds meer nieuwe snufjes zijn. Toch is niet alles een verbetering. De CEO van Ford heeft over een aspect grote vraagtekens, al is het met de verkeerde reden.

Terwijl wij in Nederland vooral in wat kleinere elektrische auto’s rijden, is dat in de Verenigde Staten een heel ander verhaal. Daar is de pickup vooral populair. Deze zijn vrij groot, wat lomp en komen het meest tot hun recht in wat dunner bevolkte gebieden. Je moet er niet aan denken om deze te parkeren in de parkeergarage of bij het plaatselijke winkelcentrum.

Ford luidt noodklok over elektrische auto’s maar de reden is verkeerd

Een grotere elektrische auto heeft natuurlijk ook een grotere batterij nodig. Vooral omdat de merken graag een steeds grotere actieradius willen. Dat heeft ook een nadeel. Die accu’s zijn niet alleen enorm groot, maar ook ontzettend zwaar. Daar zet Ford-CEO Jim Farley grote vraagtekens bij.

Helaas is er wel meteen een hele grote maar, want Farley doet dit niet uit milieu- of veiligheidsoogpunt. Hij zet zijn vraagtekens bij de kosten van die elektrische auto’s. Grotere batterijen zijn flink duurder om te maken, waardoor het drukt op de winstmarge. “Als je dat soort batterijen hebt, verdien je geen geld. We moeten praten over bereik en efficiëntie.”

En dat is best een beetje hypocriet aangezien Ford zelf ook een kolos in het assortiment heeft met zo’n batterij. De Ford F-150 Lightning weegt bijna zo’n drie ton. Dat is dus evenveel als twee elektrische Opel Corsa’s. Dus de CEO heeft er wel vragen over, maar doet er net zo hard aan mee.

Waar autobouwers zich echt druk over zouden moeten maken

Hij zou zich beter om andere zaken druk moeten maken met betrekking tot zwaardere auto’s. Hieronder vertellen we je waarom.

Elektrische auto Hummer
De elektrische Hummer die in 2024 moet verschijnen. (Afbeelding: GMC Hummer)

En met zwaar bedoelen we ook zwaar. Zo hebben de accu’s die in een elektrische Hummer, Ram 1500 EV Revolution of  Chevrolet Silverado moeten een groter gewicht dan een gehele Honda Civic. En dat is dan dus alleen nog maar de batterij. Tel daar de ophanging, chassis en andere onderdelen bij van die elektrische auto’s en je hebt zowat een tank rijden.

De makers van die grote elektrische auto’s willen maar graag laten zien dat ze groen bezig zijn en begaan zijn met het milieu. Maar zo’n flink zwaardere auto verbruikt ook flink meer energie en natuurlijk niet alle energie is op dit moment groen. In de Verenigde Staten komt nog flink wat elektriciteit uit centrales die fossiele brandstoffen gebruiken.

Meer dan alleen een verbrandingsmotor

Daarnaast is het kortzichtig om alleen naar de energiebron van de elektrische auto kijken. Zo’n voertuig heeft natuurlijk ook nog andere materialen die het verbruikt. Ze hebben grotere rubberen banden die het te verduren krijgen door het extra gewicht en ze produceren ook meer remstof doordat er meer remkracht nodig is. Niet zaken die heel fijn zijn voor het milieu.

Maar goed, dat is het milieu-aspect. Er zijn nog meer negatieve zaken aan zwaardere elektrische auto’s. Als je aangereden wordt door een enorme zware Hummer is de kans veel groter dat je sterft dan dat iemand je schept met een Volkswagen Golf. Dat heeft te maken met het gewicht en de omvang. Een hatchback raakt eerder je benen, terwijl je bij een Hummer je bovenlichaam of hoofd geraakt wordt. Collega Dennis Mons dook hier al eens dieper in voor dit verhaal.

Ram EV 1500 Revolution elektrische auto
De Ram EV 1500 Revolution. (Afbeelding: Stellantis)

En laten we ook niet de productie van de elektrische auto vergeten. Natuurlijk kan die wel op groene energie rijden, maar het maken kost flink wat grondstoffen. Vooral omdat lithium vaker uit de mijn gehaald wordt dan dat het bijvoorbeeld gerecycled wordt. En dat is precies dezelfde reden die Ford opnoemt voor de grote accu’s: geld.

Goed, ondanks dat Ford zich om de verkeerde reden druk maakt, kan het uiteindelijk toch een positief effect hebben. Als de auto vanwege kostenbesparingen lichter wordt, is dat in ieder geval goed voor alle bovenstaande redenen.

De 10 populairste elektrische auto’s om te kopen in 2023

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen