Waarom de Formula E de Formule 1 voor je elektrische auto is

Elektrische auto's Jeroen Kraak 27 apr 2023
Leestijd: 4 minuten

Wellicht ziet de Formula E er voor jou uit als de minder interessante elektrische versie van de Formule 1. Toch is dat zeker niet het geval. Sterker nog, het wordt jouw elektrische auto van de toekomst. Wij vertellen je waarom.

Het is een zonnige middag in hartje Berlijn. Het oude vliegveld Tempelhof is omgebouwd tot een heus racecircuit. Geen geur van benzine en het geluid van gillende Formule 1-motoren. Het enige wat je hoort is een soort futuristische zoom wat nog het meest weg heeft van een Star Wars-schip dat voorbij flitst.

Formula E in plaats van Formule 1

In de hospitality-unit van Jaguar vloeit de champagne rijkelijk. Het Formule 1-alternatief lijkt dan ook misschien een leuke hobby voor de rijken onder ons, maar niets is minder waar. Hier wordt gewerkt aan de toekomst van de elektrische auto. Wat je in de Formula E ziet, zie je snel terug in jouw EV.

Nog voordat alle kurken knallen is er de trackwalk. Op het circuit spreken we met Jack Lambert. Hij is research en innovations manager bij Jaguar. Hij zorgt ervoor dat de techniek van het Jaguar TCS Racing Team terechtkomt in de ‘gewone’ straatauto’s. Dat moet wel, want het merk wil in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s maken.

Een raceauto lijkt natuurlijk ver af te staan van een gewone auto, maar heel veel functies die je nu in je auto ziet zijn afkomstig uit de Formule 1. Hetzelfde gaat ook gebeuren bij de Formula E voor elektrische auto’s.

De elektrische auto van de toekomst

Jaguar ziet de Formula E dan ook als ideale plaats om nieuwe zaken te ontdekken rondom de elektrische auto. Iets wat je ook in de Formule 1 ziet natuurlijk. In het kampioenschap ontwikkelt elke fabrikant zijn eigen motor, aandrijflijn en achterwielophanging. De motoren lijken veel op die uit gewone elektrische auto’s en dus is er veel te leren.

Formula E Formule 1 Elektrische auto Jaguar
Jaguar aan kop in Berlijn. (Afbeelding: Jaguar/Andrew Ferraro)

Recent is er nog een grote update uitgerold bij gewone auto’s die afkomstig is van het raceteam. “In de race is het hittemanagement van de accu erg belangrijk. Door het verbeteren van de software rondom onze powertrain kunnen we dit managen.”

Deze update is niet alleen handig voor de raceauto’s. “We hebben deze ook doorgestuurd naar onze straatauto’s. Hierdoor is de actieradius met 30 kilometer toegenomen.”

Lambert zorgt ervoor dat de ontwikkelaars en engineers bij de fabriek in contact komen met de mensen van het raceteam. Daarnaast zijn de partners ook een belangrijk onderdeel voor het ontwikkelen van de race- en elektrische auto’s.

Zo werkt Jaguar samen met Wolfspeed, dat halfgeleiders maakt voor de motoren die gebruikt worden door het Formula E-team. Deze speciale halfgeleiders komen echter ook naar de gewone auto’s. Dit is weer een voorbeeld van techniek die van het circuit naar de snelweg gaat.

Formula E Formule 1 Elektrische auto Jaguar
Vliegen over het circuit. (Afbeelding: Jaguar/Andrew Ferraro)

Nog meer in de pijplijn

Op de achtergrond is het team bezig met het oefenen van een pitstop, iets wat je wellicht kent van de Formule 1. “Veertig procent van de elektriciteit die we tijdens de race gebruiken wordt gegenereerd tijdens het rijden. Het remmen levert energie op die we vervolgens weer kunnen opslaan,” vertelt Chris Shortt, Jaguar Operations Manager. Des te meer energie tijdens het rijden wordt opgewekt.

“Bij de Formula E hoeven we niet veel aandacht te geven aan de aerodynamica omdat al die onderdelen hetzelfde zijn. Het gaat dus echt om de motor en de software. Elke procent verbetering kan dus een enorm effect hebben.”

Toch moet een van de meest interessante vernieuwingen waarschijnlijk volgend seizoen verschijnen. Zo is de organisatie van de Formula E van plan om pitstops in te voeren waarbij er bijgeladen kan worden. Het ‘tanken’ komt dus terug, maar dan wel anders dan in de Formule 1.

Als je een elektrische auto hebt, weet je dat zelfs bij een snellader een auto opladen een flinke tijd kan duren. Bij een pitstop is die tijd er natuurlijk niet en dus moet het veel sneller. Sterker nog, het mag niet eens veel seconden kosten. Deze techniek kan er dus ook voor zorgen dat gewone personenauto’s later sneller kunnen laden.

Formula E Formule 1 Elektrische auto Jaguar
Grote merken stappen in. (Afbeelding: Jaguar/Andrew Ferraro)

Niet alleen fabrikanten afzonderlijk zijn dus bezig met de ontwikkelingen in de Formula E, ook de organisatie is er volop mee bezig. De innovaties in de Formula E, komen dus ook naar jouw elektrische auto geracet. Iets wat voorheen de Formule 1 deed.

Formule 1 een drama voor het milieu, maar een betere toekomst is nabij

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen