CoD, Fortnite en Fifa: verdwijnt de Battle Pass ooit nog?
Fortnite, de trendsetter van de Battle Pass, gooit het roer om. Betekent dit het einde van de Battle Pass in onze games?
De Battle Pass, hij is niet meer weg te denken uit onze favoriete games. Gepopulariseerd door Fortnite en later ook overgenomen door grote games als Rocket Leaugue, Overwatch en Call of Duty. Ieder spel heeft wel zijn eigen variant.
Trendsetter Fortnite gooit het roer volgend seizoen van hun spel radicaal om wat betreft de Battle Pass. De items die je kunt verdienen worden niet meer exclusief. Zal de Battle Pass langzaam gaan verdwijnen of zitten we nog lang vast aan deze lucratieve verkoopstrategie?
Hoe de Battle Pass onze games overnam
De Battle Pass, Rocket Pass, Survivor Pass of een soortgelijke benaming. Het is de welbekende pas die je in je games kunt kopen om nieuwe, exclusieve items en cosmetica te ontgrendelen. Over het algemeen heeft deze pass 100 levels en begin je onderaan om door veel te spelen nieuwe spullen vrij te spelen.
Het bleek uiterst lucratief toen Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, de pas introduceerde in 2018 voor hun toen nog nieuwe Battle Royale. Het is een van de populairste voorbeelden, maar niet de éérste versie van de Battle Pass. Die werd al in 2013 gebruikt door het bekende E-sportspel Dota 2.
Kort na Fortnite volgden een heleboel andere spellen met hun eigen variant. Zoals Rocket Leaugue of Overwatch. En niemand kon er wat tegenin brengen, want het was in tegenstelling tot de eerder populaire ‘lootboxes’ géén gokken. Omdat het alleen cosmetica betrof was een stempel als ‘pay-to-win’ ook niet bruikbaar voor critici.
De Battle Pass is een aanjager van FOMO
Fear Of Missing Out, de angst dat je er niet bij hoort als je niet meedoet. Een sociaal fenomeen, maar door de Battle Pass ook zeker van toepassing in games als Fortnite. Want hoewel je de Battle Pass werken de ontgrendelde cosmetica bijna als een soort statussymbool.
Als al je teamgenoten rondrennen in glimmende pakjes en schieten met flitsende wapens, voelt dat standaardkloffie opeens een heel stuk slechter. En dat weten bedrijven als Epic Games. Ze maken niet voor niets de hogere niveaus op de Battle Pass aantrekkelijker door flamboyante items toe te voegen.
Verrassend genoeg is het nu juist Fortnite die een andere richting inslaat met de Battle Pass. Epic Games heeft namelijk laten weten er over na te denken om volgend seizoen de cosmetica-items niet meer exclusief voor de Battle Pass te maken. Dat betekent dat iedereen ze in de Fortnitewinkel kan kopen.
Wat de Battle Pass-verandering betekent voor Fortnite
Even voor de duidelijkheid: de Fortnite Battle Pass verdwijnt niet. De items die erop verschijnen zullen alleen in een periode van 18 maanden gaan rouleren in de Fortnitewinkel, waar iedereen ze kan kopen. Na 1,5 jaar zal dus geen enkel item meer exclusief zijn voor zijn Battle Pass.
Zullen andere games dit voorbeeld volgen? Dat is nog moeilijk te zeggen, zeker met hoe lucratief deze passen zijn. Zelfs de allernieuwste spellen passen deze marketingstrategie nog toe. Kijk maar naar het gloednieuwe Call of Duty: Black Ops 6.
Een ander voordeel dat de passen zoals die van Fortnite meebrengen is dat ze er voor zorgen dat gamers terug blijven keren naar het spel. Of dat nu met deze radicale verandering ook nog het geval zal zijn, moeten we nog gaan zien.
Levensduur van de Battle Pass inschatten is lastig
Zolang gamemakers deze passen voor hun spellen blijven ontwikkelen, zullen ze niet zomaar verdwijnen uit onze favoriete spellen. De een vindt dat vervelender dan de ander. Zolang de ontgrendelde items geen voordeel opleveren ten opzichte van niet-betalende gamers is compleet legaal.
Toch doet het fenomeen denken aan de Loot Box-hype van een paar jaar terug. Toen hadden bijna alle spellen een vorm van loot boxen: deze bevatte ook veelal cosmetische items, maar de welke je kreeg was op kans gebaseerd. Omdat je deze boxen veelal met echt geld kocht leek het erg veel op gokken.
Langzaam maar zeker verdwenen de Loot Boxen uit games als Call of Duty en Overwatch. Net op tijd om plaats te maken voor de opmars van de Battle Pass. Zolang mensen de passen blijven kopen, zullen ze blijven bestaan. Het lijkt er dus op dat we de komende tijd dit FOMO-fenomeen nog in onze games zullen hebben.