Gazelle helpt fietsende race-fans tijdens F1 Dutch Grand Prix

Elektrische fietsen Sebastien Hoek 28 aug 2024
Leestijd: 6 minuten

Gazelle heeft tijdens de Dutch Grand Prix elektrische bakfietsen ingezet om fietsers met pech te helpen om veilig op het circuit aan te komen. WANT-redacteur Sebastiën Hoek reisde af naar Zandvoort om dit met zijn eigen ogen te bekijken.

Bij de F1 Dutch Grand Prix in Zandvoort denk je misschien niet gelijk aan fietsen, maar logischerwijs aan (race)auto’s. Zoals fans van de Formule 1 misschien weten is het niet makkelijk om op het circuit van Zandvoort te komen, omdat je er met de auto bijna niet komt tijdens de Formule 1. Veel bezoekers gaan daarom ook op de fiets. Gazelle zorgt dit jaar dat fietser zich geen zorgen hoeven te maken over een lege of lekke band door hun Safety bikes.

In 2023 gingen per dag meer dan 40.000 race-liefhebbers met de fiets naar het circuit van Zandvoort. Tijdens de vorige edities van de Dutch Grand Prix had Gazelle ludieke acties bedacht voor fietsers. Vorig jaar was er een sprintrace met F1-commentator Olav Mol en het jaar daarvoor had Gazelle windturbines langs de route geplaatst om fietsers letterlijk een duwtje in de rug te geven. Omdat er tijdens deze acties veelal de vraag kwam of medewerkers van Gazelle even naar hun fiets wilden kijken, besloot Gazelle de fietsers dit jaar echt te ondersteunen. En die taak namen ze heel serieus.

Gazelle helpt mij bij mijn reis

Toen ik wist dat ik naar de Formule 1 zou gaan, maakte ik mij wel een beetje zorgen. Hoe ging ik daar komen? Met de auto gaan was geen optie door wegwerkzaamheden en files richting het circuit en met de trein zou het zomaar eens een hele krappe bedoeling kunnen worden. En daar moet je ook maar net zin in hebben. Uiteindelijk bood Gazelle de oplossing. Ik moest met de trein naar Haarlem. En daar in de buurt zouden zij een fiets voor mij regelen en kon ik fietsend naar Zandvoort.

Daar stond ik dan om 7 uur ‘s ochtends op Rotterdam Centraal al natgeregend van de fietsrit naar het station met een slap bakje koffie in mijn handen. Het was gelukkig nog rustig in de trein richting Haarlem, maar bij ieder tussenstation verzamelden er steeds meer Max Verstappen-fans zich in trein. Eenmaal op station reed ik, samen met mijn maatje Wouter, die mij oppikte met zijn auto, richting de plek waar de leenfietsen stonden. Eenmaal aangekomen kwam ik erachter dat ik niet de enige was waar Gazelle een fiets voor had geregeld. We kwamen aan in een oude ijsbaan, waar tweeduizend oranje Gazelle Grand Prix fietsen stonden uitgestald.

(Afbeelding: Sebastiën Hoek/WANT)

De Safety bike zagen we sneller dan gedacht

Nadat ik mijn fiets had afgesteld op de juiste hoogte was het tijd om in de regen op de fiets te stappen. Langs de vooraf uitgestippelde route zag ik na een paar kilometer de eerste Safety bike van Gazelle al fietsen. Twee vrienden waren onderweg gestrand, omdat de fietsband van een van de twee niet goed was opgepompt. Een van de 10 Gazelle-monteurs die op die dag langs fietsroute reed, had hem binnen de kortste keren weer opknapt en de twee vrienden fietsten vrolijk verder richting het circuit.

De monteur vertelde mij dat mensen met pech via een QR-code die langs de route op borden stonden of via WhatsApp hem of een van zijn collega’s kon bereiken. Dit alles werd gemonitord van uit de Control Room van Gazelle die iets verder op de fietsroute stond. Veel tijd om te praten had hij niet want hij kreeg weer een melding en sprong gelijk op zijn elektrische bakfiets en ging er weer snel vandoor.

De elektrische fiets die Gazelle voor hun Safety bikes gebruikt is er een bakfiets uit de Makki-serie. Deze hebben een accu van 400 of 500 Watt en gaan in ecostand zo’n 70 a 90 kilometer mee. Mocht je hem hetzelfde als Max Verstappen in zijn turbo zetten dan gaat de 400 Watt batterij 25 kilometer mee en de 500 Watt 35 kilometer. Als de accu leeg is dan is deze binnen 3,5 of 4,5 uur weer volledig opgeladen. Afhankelijk van welke batterij je hebt. Dat Gazelle het goed doet met hun E-bikes bleek eerder dit jaar nog, toen stond de Medeo van Gazelle hoog in de lijst van de ANWB.

Ook wij vervolgden weer onze fietstocht richting het circuit. Onderweg leefde de Formule 1 enorm, op meerdere plekken hingen oranje slingers en stonden kinderen flesjes drinken en poncho’s te verkopen. Het leek wel Koningsdag. Grappig genoeg stonden diezelfde kinderen je aan te moedigen alsof je een fietser was in een bekende wielerronde. Nu ben ik dit totaal niet, maar het was wel een geinige gewaarwording want onze fietsrit was toch iets van 12 kilometer.

(Afbeelding: Sebastiën Hoek/WANT)

Gazelle houdt alles in de gaten vanuit de Control Room

Iets over de helft van de fietsroute stond de Control Room van Gazelle. Nu zou je denken dat dit wellicht een verkapte promotiestand met flyers van diverse E-bikes was. Dit was echter niet het geval. Zoals ik al eerder zei neemt Gazelle zijn taak om fietsers te helpen bloedserieus.

Op twee grote Smart TV’s hielden medewerkers van Gazelle live feeds in de gaten van de drukste fietsverkeersaders op de route richting Zandvoort. Deze beelden kregen ze vanuit het team mobiliteit van de Grand Prix. Mochten ze op deze beelden zien dat er iemand met pech onderweg stond dan stuurden ze er een Safety Bike op af.

Dat de Control Room ook een populair punt is voor ‘een kleine onderhoudsbeurt’ merk je als snel genoeg. Ik heb ongeveer een half uur buiten gestaan en de ene na de andere fietsband werd opgepompt of geplakt. Een wat oudere man met pech vertelt dat hij niet goed voorbereid was vertrokken van huis. Tijdens het fietsen kwam hij erachter dat hij wel heel zwaar moest trappen. “Ik heb geen lucht meer in mijn banden en ook niet meer in mijn longen,” grapt de oudere man licht hijgend. Hij vervolgt: “Toch wel handig dat dit er is, anders waren de laatste loodjes voor mij wel erg zwaar geworden.” Na een paar minuten vervolgt de man zijn reis weer.

Ook wij stappen weer op de fiets om onze reis te vervolgen naar Zandvoort. Voor de zekerheid checkte ik nog wel even mijn eigen bandenspanning, want het zou toch knap lullig zijn als je net wegrijdt van een plek waar ze je banden oppompen en je blijkt een zachte band te hebben. Gelukkig waren de banden op de Grand Prix fietsen van Gazelle nog keihard.

(Afbeelding: Sebastiën Hoek/WANT)

Zandvoort in zicht

Het laatste stuk waren de weergoden ons wat beter gezind. Ik zal niet zeggen dat de zon ineens doorbrak, maar het was in ieder geval gestopt met regenen. Toch wel fijn als je het strand van Zandvoort nadert in doorweekte kleding. Had ik eerder maar een poncho bij de kinderen langs de weg gekocht dacht ik nog.

Terwijl we Zandvoort binnen rijden was van een afstandje de oranje zee aan Grand Prix fietsen al in zicht. Dit kwam door de openlucht fietsenstalling van Gazelle. We konden onze fietsen hier afgeven en op de terugweg was het mogelijk om weer een fiets te pakken. Na een sportieve ochtend moesten we nog een klein stukje lopen naar de ingang van het circuit.

Mijn Apple Watch gaf aan dat ik een aardige prestatie had geleverd. Ik had ongeveer 800 calorieën verbrand. Is ergens ook wel logisch aangezien ik al de gehele ochtend onderweg was. Ik geef er niet veel om, maar stiekem voelde het wel als een beloning.

Eenmaal binnen was het tijd voor het echte werk de Formule 1 Dutch Grand Prix. Zou Max voor de vierde keer op rij winnen in eigen land? Inmiddels weten we dat dit jammergenoeg niet is gelukt en dat Lando Norris er met de winst vandoor is gegaan. Laten we hopen dat Max Verstappen volgend jaar weer heer en meester is in Zandvoort.

Elektrische fiets kopen? Hier moet je allemaal op letten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen