Het eeuwige gebikker van een pro als je nieuwe Android- of iOS-tech in huis niét werkt
Tech is vaak niet zo zaligmakend als je denkt. Natuurlijk zijn wij bij WANT gezegend met de kans om nieuwe producten te mogen testen. En soms zijn we zo overtuigd dat we de nieuwe iOS- en Android-tech en andere apparaten zelf aanschaffen.
Maar geef toe: hoe tergend frustrerend is het als het dan niet werkt? WANT-redacteur Dennis Mons maakt het soms horendol.
iOS, Android, HomeKit en Home Automation geïrriteerd
Dit moet herkenbaar zijn: websites zoals de onze schrijven artikelen of maken video’s over nieuwe tech. In eerste instantie over het algemeen positief. We kunnen de producten enige tijd gebruiken en in veel gevallen is er geen vuiltje aan de lucht (ik check natuurlijk ook bevindingen van mijn externe collega’s). Reden genoeg om het eventueel aan te schaffen, toch?
Maar dan heb je het enige tijd in huis. Ik koop zeker producten die ik ook getest heb. En ineens lijkt alles niet zo soepel te verlopen als je denkt. Niets ten nadele van de producten an sich, maar dan kan ik kwaad worden dat dingen in huis niet goed samenwerken.
Altijd al alles willen verbinden
Vooropgesteld; ik ben dus géén tech-n00b. Hoewel mijn collega’s gekscherend zeggen dat ik als techredacteur ogenschijnlijk knullig ben, niets is minder waar. Ik was al bezig met Home Automation en het verbinden van apparaten nog voordat het écht een ding was. Een uit de klauwen gelopen hobby, zo je wilt. Een oude rot in het vak dus.
Dus da’s het punt. Ik kan ook prima een iPhone (iOS) jailbreaken (niet doen!), of emulators draaien op een keur aan apparaten zoals mijn Nvidia Shield of mijn Samsung Galaxy S23 (niet doen, wel easy, want Android).
Ik leg ook met enige voorbereiding met gemak een intrigerend netwerk aan slimme apparaten aan. Maar nu is alles makkelijker?
Maar waarom werkt het dan nu ineens niet goed!?
Er is mij verbetering beloofd en die is er ook gekomen dankzij nieuwe standaarden zoals bijvoorbeeld Matter. Maar als dingen anno 2023 dan nog steeds niet fijn werken. Mede door irritante ecosystemen, kan ik daar zuchtend en steunend bijzonder gefrustreerd over worden. Neem bijvoorbeeld mijn HomePod: die mikt zichzelf om de dag offline. Aan mijn router en bandbreedte ligt het niet.
Kan ik dat oplossen? Ongetwijfeld. Maar waarom werkt het verdomme niet zo soepel? Ik heb echt geen zin om dit zoals in 2011 uit te gaan pluizen.
Het is gewoon bij tijd en wijle de eeuwige haat/liefderelatie met nieuwe producten en diensten. Het opzetten van bijvoorbeeld enkele Philips Hue-producten die ik gebruik voor HomeKit-tests werken prima. Maar dan moet je HomePod met iOS/HomePod-software ook werken. Toch maar overstappen naar Android en Alexa? Dat is mijn eer te na.
Vroeger vond ik dat een toffe uitdaging. Sterker nog: ik heb ook wat producten van Engie en Hombli waarin ik uitdagingen vind. Kan ik door FTTT (First This Than That) alsnog stiekem die prachtige apparaten kan laten werken? Dat kan zeker (wellicht schrijf ik eens een handleiding), prima te doen op zowel Android als iOS.
Ben ik nu ineens IT’er voor support voor Android en iOS?
We stuiten allemaal op dit soort ongein met Android-, iOS- en andersoortige apparaten. Het is niet verwonderlijk dat er talloze fora zijn met allerlei tips, tricks en wel heel curieuze oplossingen (die we dan ook maar gaan proberen).
En dan nog het volgende punt: het stopt hier niet. Op menig borrel of verjaardag hebben we ook ons hoofd gebroken over de techproblemen van anderen, alsof we wandelende support-mensen zijn.
Ik reken fabrikanten daar niet direct op af. Tech (draaiend op onder andere Android of iOS) kan gevoelig zijn. Dat je bijvoorbeeld nét niet de timing goed hebt voor het alom aansluiten van een nieuw systeem. Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je nét dat ene device in huis hebt dat al vanuit de fabriek er geen zin in heeft.
Ondanks alle keren dat dingen niet werken ten spijt, word ik er wel extreem gelukkig van als dingen zoals Android- en iOS-apparaten, of apparaten in het algemeen doen wat ze moeten doen. Kan ik toch even een beetje opscheppen hoe naadloos alles werkt als er mensen over de vloer zijn.
Hey Siri, lampjes of filmmodus! En ook zo intrigerend aan tech: natuurlijk werkt het dan ineens weer niet en gaan apparaten moeilijk doen als een maatje een muziekje op wil zetten. Natuurlijk. Wellicht ligt het toch echt aan mezelf en hebben mijn collega’s gelijk.
Back to the drawing board. Have I tried to turn it off and on again? I will.
PlayStation 5 en Xbox Series X ten spijt ben ik minder gaan gamen